TALOUSARVIOALOITE 107/2008
vp
TAA 107/2008
vp - Pertti Hemmilä /kok
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Helsinki—Turku-rantaradan
oikaisun suunnitteluun
Eduskunnalle
Suomalaisen elinkeinoelämän toiminta
pitkien etäisyyksien maassa edellyttää toimivaa
rataverkkoa sekä tavara- että henkilöliikenteen
hoitamiseksi. Nykyisellään sekä rataverkon
kunnostaminen että rataverkon linjausten uudistaminen eivät
määrärahojen puutteessa tapahdu sellaisella
nopeudella, että tehdyillä toimenpiteillä olisi todellista
vaikutusta. Suurten investointien ja korjausten sijasta tehdään
pieniä parannuksia siellä täällä.
Myös ilmastonmuutoksen hillintä ja kalliit polttoainekustannukset
edellyttävät joukkoliikenteen kehittämistä.
Yhtenä osana tätä on toimivan ja luotettavan
raideliikenteen turvaaminen.
Viime vuosien aikana on havaittu useita vakavia vikoja rataverkon
kunnossa. Ratojen korvausinvestoinnit ovat laskeneet kahteen kolmannekseen
viime vuosien tasosta, eli noin 100 miljoonan euron tasolle. Korvausinvestointien
tarve on tällä hetkellä 170 miljoonaa
euroa vuodessa. Tällaisella rahoituksella pystytään
hoitamaan välttämättömimmät
korjaukset, mutta rataverkon pitkäjänteinen kehittäminen
ei ole mahdollista.
Myös Helsinki—Turku välisen rantaradan kunto
on paikoin välttävä. Rantarata kulkee
Karjaan kautta. Tämä pidentää noin
30 km:lla Helsingin ja Turun välistä rataosuutta.
Rantaradan oikaisu loisi huomattavasti paremmat toiminta- ja kilpailuedellytykset
VR:lle, parantaisi alueen yritysten mahdollisuuksia hyödyntää rautatieyhteyksiä sekä
selkeästi
kohentaisi matkustajien palvelutasoa. Uuden moottorien, valtatien
1, valmistuessa VR:n kilpailukyky Helsinki—Turku-välillä joutuu
todelliseen koetukseen, koska linja-autoyhteydet nousevat kilpailemaan
tasaväkisesti rautatieliikenteen kanssa niin kestoajan kuin
hinnan suhteen. Samoin myös yksityisautoliikenteen määrien
ennustetaan kasvavan noin 10 000 autosta vuorokaudessa
14 700—19 200 autoon vuorokaudessa.
Rantaradan kunto ei ole kovinkaan hyvä, mikä aiheuttaa
myöhästymisiä ja jatkuvia korjaustarpeita.
Sen sijaan, että rataa kunnostetaan pienillä budjeteilla
sieltä täältä vuodesta toiseen,
tulisi käynnistää sekä radan
oikaisemisen että kunnostamisen suunnittelu. Rantaradan
oikaisun suunnittelussa on otettava huomioon myös voimakkaasti
kasvavat Vihdin, Kirkkonummen ja Lohjan seudut. Kunnat ovat jo
sopineet keskinäisestä yhteistyöstä monilla
alueilla ja uusia hankkeita on suunnitteilla. Kasvua tavoitellaan
sekä houkuttelemalla uusia asukkaita että myös
uusia yrityksiä. Kasvukunnat tarvitsevat uusia yrityksiä kyetäkseen
selviämään kasvun mukanaan tuomista haasteista.
Kehittyvä elinkeinoelämä puolestaan tarvitsee
tuekseen hyvin toimivat liikenneyhteydet. Nykyistä rantarataa
idempänä kulkeva uusi Turku-Helsinki radan linjaus
toisi merkittävää hyötyä myös
edellä mainittujen kasvukuntien elinkeinoelämälle
ja asukkaille.
Ratahallintokeskuksen Etelä-Suomen rautatieliikenteen
vuoden 2050 visiossa listataan seuraavanlaisia visioita rantaradan
osalle: "Elsa-rata Espoo—Salo. Ruuhka-aikoina Turku—Helsinki-välillä kaksi
junayhteyttä tunnissa. Matka-aika Turusta Helsinkiin lyhenee
13 minuuttia. Taajamaliikenne Lohjan keskustasta Helsinkiin 30 minuutin
olisi vuorovälillä. Matka-aika Helsingistä Vihdin
Nummelaan noin 33 min ja Lohjalle noin 44 min. Kustannusarvio 750
miljoonaa euroa. Taajamaliikenteen kehittäminen Turku-Salo.
Lisäraideratkaisut jaksoilla Salo-Hajala sekä Piikkiö-Paimio.
Välille Turku-Salo säännöllinen
taajamajunaliikenne, osa junista jatkaa Karjaalle. Kustannusarvio
noin 130 miljoonaa euroa."
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon
momentille 31.10.22 lisäyksenä 100 000
euroa Helsinki—Turku-rantaradan oikaisemisen suunnitteluun.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
2008