TALOUSARVIOALOITE 1095/2002
vp
TAA 1095/2002
vp - Osmo Puhakka /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Kouvolan
ja Kotkan välisen rautatien henkilöliikenteen
jatkamiseen
Eduskunnalle
Kymenlaakson liikenteen kehittämisstrategia
on laadittu kaikkien yhteistyötahojen kanssa yhteistyössä.
Strategian toimenpideohjelman viimeistely on käynnissä.
Liikennestrategian keskeisin sisältö on maakuntavaltuuston
17.12.2001 hyväksymässä Kymenlaakson
kehittämisstrategia 2002—2010:ssä (maakuntasuunnitelma).
Strategian mukaiset hankkeet ovat myös maakuntavaltuuston
17.6.2002 hyväksymässä maakuntaohjelmassa
(eduskunnan hyväksymän Alueiden kehittämislain
mukainen maakuntaohjelma).
Liikenteen kehittämisstrategian ja maakuntasuunnitelman
mukaan yksi keskeisimmistä kehittämiskohteista
on välin Kouvola—Kotka liikenteen turvallisuuden
ja välityskyvyn parantaminen. Rautatien puolella se on
puuttuvien eritasoristeysten rakentaminen ja tiestön osalta
valtatien 15 risteysten ja ohituskaistojen rakentaminen. Työmatka-
ja palveluliikenne raskaan liikenteen ohella on kasvamassa Etelä-
ja Pohjois-Kymenlaakson välillä. Valtatie 15 -hanke
ei toteudu rahoitusongelmien johdosta lähivuosina. Rautatien
henkilöliikenteen lakkauttaminen ko. välillä ruuhkauttaisi
tietä entistä enemmän.
Rautateiden nopea henkilöliikenne Pietariin, Kaakkois-
ja Itä-Suomeen tulee muuttamaan myös välin
Kouvola—Kotka syöttöliikenteen asemaa
ja merkitystä. Jos ko. syöttöliikenne
lopetetaan ennen nopean liikenteen käyttöönottoa, sen
uudelleen käynnistäminen muuttuneen liikennekäyttäytymisen
johdosta ei tule toimimaan toivotulla tavalla. Kouvolan matkakeskuksen sekä siihen
liittyvien muiden palvelujen kehittäminen palvelemaan myös
kansainvälistä matkustajaliikennettä puoltaa
myös syöttöliikenteen jatkamista.
Etelä-Suomen maakunnat ovat kehittämässä Etelä-Suomen
keskusverkkoa ja sitä palvelevaa liikennejärjestelmää.
Maakuntakeskusten sekä maakuntakeskusten ja pääkaupunkiseudun
välisen työmatka- ja palveluliikenteen merkitys
tulee entisestään kasvamaan. Tässä liikenteessä välin
Kouvola—Kotka oleellinen heikentäminen tulisi
vaikuttamaan haitallisesti myös koko verkkoon. Esitetty
rautatieliikenteen korvaaminen nykyisillä linja-autovuoroilla
ei palvele Kymenlaakson maakuntakeskusten eikä muidenkaan maakuntakeskusten
välistä liikennettä.
Kouvola—Kotka-rautatien kannattavuudesta on esitetty
epäilyjä. Kuitenkin suuren tavaraliikenteen vuoksi
rataosa on eräs Suomen kannattavimmista rataosuuksista,
jolla turvataan myös muualla hoidettavaa rataliikennettä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon
momentille 31.60.63 lisäyksenä 1 000 000
euroa Kouvolan ja Kotkan välisen henkilöliikenteen
turvaamiseen.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta
2002
- Osmo Puhakka /kesk
- Matti Vähänäkki /sd
- Sakari Smeds /kd
- Markku Laukkanen /kesk
- Pekka Kuosmanen /kok
- Antero Kekkonen /sd
- Jyri Häkämies /kok
- Valto Koski /sd
- Pentti Tiusanen /vas
- Seppo Lahtela /kesk
- Jussi Ranta /sd