TALOUSARVIOALOITE 112/2013
vp
TAA 112/2013
vp - Ari Jalonen /ps ym.
Tarkistettu versio 2.1
Määrärahan osoittaminen Pori—Mäntyluoto—Tahkoluoto-radan
sähköistykseen
Eduskunnalle
Porin satama on valmistavan teollisuuden yleissatama,
jossa käsitellään merkittäviä määriä eri teollisuusalojen
raaka-aineita, tarveaineita ja lopputuotteita. Satama koostuu kolmesta
erillisestä osasta: Mäntyluodon satamasta, Tahkoluodon
syväsatamasta sekä öljy- ja kemikaalisatamasta.
Sataman asiakkaana on suomalainen valmistava teollisuus ja kauppa
monen maakunnan alueelta.
Porin sataman kehitysedellytykset ovat hyvät. Se on
Pohjanlahden syvin satama (kulkusyvyys 15,3 metriä), ja
sinne pääsevät myös suurikokoiset
alukset — jatkossahan aluskoot kasvavat rikkidirektiivin
täytäntöönpanon myötä.
Lisäksi Porin satama soveltuu hyvin talvimerenkulkuun, sillä vuoden
keskilämpötila on +5° C eikä talvella
ole paljon lunta tai jäätä. Jäänmurtotarvetta
on vähiten Suomen satamista. Tämä on
merkittävä asia tulevaisuudessa, kun laivojen
konetehot putoavat Energy Efficiency Design Index:in (EEDI) ansiosta
ja jäänmurron tarve lisääntyy
satamissamme. Satamalla on myös hyvä sijainti
valtateiden 2, 8, 11 ja 23 solmupisteessä sekä 25 tonnin
akselipainoisen rautatieyhteyden päässä.
Rautatieyhteyden kehittäminen lisäisi sataman
palvelukykyä suomalaiselle teollisuudelle. Pori—Mäntyluoto
(21 km) sekä Mäntyluoto—Tahkoluoto (14
km) -rataosuuksilta puuttuu edelleen sähköistys,ja
junan kulkeminen sähköistämättömällä rataosuudella
edellyttää ns. hybridiveturia tai vaihtoa dieselveturiin
(vaihto vie aikaa). Sähköistys mahdollistaisi
kaikkien junien kulkemisen Pori—Mäntyluoto—Tahkoluoto-rataosuudella
ilman vaihtoja.
Sen lisäksi, että rataosuuden sähköistys
hyödyttäisi teollisuutta, se myös tukisi
niitä ympäristötavoitteita, joihin Suomen
valtio on sitoutunut EU:n liikenteen valkoisen kirjan mukaisesti.
Tavoitteena on mm. leikata liikenteen hiilipäästöjä 60 % vuoteen
2050 mennessä, ja siirtää osa maantieliikenteestä rautateille.
Sähköistyksen yhteydessä tulisi myös
parantaa rataosuuden turvallisuutta. Rataosuudella on vielä liikaa
vartioimattomia radanylityspaikkoja, joita voitaisiin poistaa rinnakkaistiejärjestelyillä
tai
turvalaitteita lisäämällä. Viime
vuosina rataosuudella on tapahtunut vakavia onnettomuuksia vilkkaan
liikenteen ja turvalaitepuutteiden vuoksi.
Jatkossa sähköistys myös hyödyttäisi
Satakunnan joukkoliikenteen kehittymistä. Myöhemmin voitaisiin
nimittäin aloittaa henkilöjunaliikenne Mäntyluodon
ja Kokemäen välillä. Satakunnan joukkoliikenteen
tulevaisuuden visiossa koko joukkoliikenne rakentuu ns. yhden vaihdon
periaatteelle: matkustaja pääsee paikasta toiseen enintään
yhdellä vaihdolla eri liikennemuotojen välillä,
joita ovat taajamajuna, raitiovaunu sekä linja-auto.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2014 talousarvioon
momentille 31.10.77 lisäyksenä 1 800 000
euroa Pori—Mäntyluoto—Tahkoluoto-radan
sähköistyksen aloittamiseen.
Helsingissä 27 päivänä syyskuuta
2013
- Ari Jalonen /ps
- Anssi Joutsenlahti /ps
- Laila Koskela /ps
- Mika Niikko /ps
- Ritva Elomaa /ps
- Kauko Tuupainen /ps
- Arja Juvonen /ps
- Pietari Jääskeläinen /ps
- Kimmo Kivelä /ps