TALOUSARVIOALOITE 1122/2001
vp
TAA 1122/2001
vp - Juhani Sjöblom /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Kehä II:n
ja Kehä IV:n suunnittelun jatkamiseen
Eduskunnalle
Kehä II on pääkaupunkiseudun
sisäinen kehätie, jonka osuus Länsiväylältä Turuntielle
on valmistunut ja otettu käyttöön. Tien
jatketta Hämeenlinnanväylälle on suunniteltu
eri vaiheissa, mutta virallista yleissuunnitelmaa ei ole tehty.
Yleissuunnitelman laatiminen ja ympäristövaikutusten
arviointi on aloitettu tänä vuonna. Hanke sisältyy
Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaan
1998.
Pääkaupunkiseudun kehämäinen
liikenne on kasvanut voimakkaasti, ja asukas- ja työpaikkamäärien
lisääntyminen erityisesti Espoossa ja Vantaalla
kasvattaa liikennemääriä edelleen. Kehä I:n
ja Kehä III:n kapasiteettia voidaan kasvattaa vain rajallisesti,
joten Kehä II:ta tarvitaan. Kehä II parantaa myös
Matinkylän ja Myyrmäen tavoitettavuutta ja näissä aluekeskuksissa
olevien kauppakeskusten saavutettavuutta.
Kehä II:n suunnittelun jatkaminen on tärkeää, ja
suunnittelulle tulee taata riittävät resurssit.
Kehä IV tulee olemaan seudullinen poikittaistieyhteys,
joka koostuu nykyisestä Kulomäentiestä (maantie
152) ja sen toistaiseksi rakentamattomasta jatkeesta Tuusulanväylän
ja Hämeenlinnanväylän välillä.
Kehä IV:n ympäristövaikutukset on arvioitu
vuonna 1996 ja tältä pohjalta on laadittu yleissuunnitelma.
Kehä IV:n tarve perustuu mm. seuraaviin seikkoihin:
— Pääkaupunkiseudun kaupunkirakenne
on laajentunut pohjoiseen, ja maankäyttö radanvarressa,
Etelä-Tuusulassa ja Nurmijärven Klaukkalassa,
lisääntyy voimakkaasti. Näiden alueiden välinen
liikenne kasvaa vastaavasti.
— Helsinki-Vantaan lentoaseman kehittäminen
edellyttää yhteyksien parantamista myös pohjoiseen.
— Kehä III:n osuus Hämeenlinnanväylä—Tuusulanväylä on
jo nyt kuormittunut voimakkaasti, ja liikenne kasvaa edelleen. Kehä IV:n
toteuttaminen parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta Kehä III:lla,
joka on myös tärkeä kansainvälisen
liikenteen reitti E18-tienä.
Keski-Uudellamaalla ja Hyvinkään-Riihimäen
kaupunkiseudulla tehdyn KEHYLI-liikennejärjestelmäsuunnitelman
yhtenä kärkihankkeena pidetään
Kehä IV:n suunnittelun jatkamista. Suunnittelu tuleekin
käynnistää jo lähitulevaisuudessa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon
momentille 31.24.79 3 000 000
euroa Kehä II:n ja Kehä IV:n osuuden Tuusulanväylä—Hämeenlinnanväylä suunnittelun
jatkamiseen.
Helsingissä 18 päivänä syyskuuta
2001
- Juhani Sjöblom /kok
- Eero Akaan-Penttilä /kok
- Markku Markkula /kok
- Paula Kokkonen /kok
- Klaus Hellberg /sd
- Ilkka Taipale /sd
- Matti Vanhanen /kesk
- Matti Saarinen /sd
- Lasse Virén /kok
- Tanja Karpela /kesk
- Kimmo Kiljunen /sd
- Riitta Prusti /sd
- Hanna Markkula-Kivisilta /kok
- Risto Kuisma /rem
- Martti Tiuri /kok
- Raija Vahasalo /kok
- Tarja Kautto /sd