TALOUSARVIOALOITE 114/2011 vp

TAA 114/2011 vp - Antti Kaikkonen /kesk ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen kaupunkiradan jatkamiseen Keravalta Riihimäen suuntaan

Eduskunnalle

Nopean liikenteen alettua junien nopeuserot ovat kasvaneet, mikä on lisännyt Helsinki—Tampere -pääradan kapasiteettiongelmia. Lähiliikennettä on vaikea sovittaa nopeiden junien väliin. Vuonna 2006 valmistunut Kerava—Lahti-oikorata ei ole ratkaissut ongelmaa, sillä nopeat junat syövät pääradalta vapautuvan kapasiteetin. Vuonna 2008 valmistuneen Vuosaaren sataman tavarajunaliikenne vaikeuttaa tilannetta edelleen.

Maankäytön tehostuessa on toivottavaa lisätä ratakapasiteettia Keravan ja Riihimäen välillä. Päärata tarvitsee lisää kapasiteettia junien nopeuksien ja nopeuserojen kasvaessa sekä maankäytön tiivistyessä radan vaikutusalueella. Joustavat ohitukset ovat avainasemassa liikenteen sujuvuuden kannalta. Ratkaisuna nopeiden kaukojunien, hitaampien paikallisjunien ja tavarajunien nopeuseroista aiheutuvien ongelmien poistamiseksi voidaan rakentaa kustannuksiltaan kohtuullisia ohitus- ja lisäraiteita. Junamääriä voitaisiin näin myös lisätä, kaukojunat pääsisivät käyttämään parasta nopeuttaan ja paikallisliikenne kulkisi turvallisesti. Koko Helsinki—Riihimäki-rataosuuden kapasiteetin lisäämisen on arvioitu maksavan 235 miljoonaa euroa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2012 talousarvioon momentille  31.10.77 lisäyksenä 20 000 000 euroa Keravan ja Riihimäen välisten lisäraiteiden rakentamisen aloittamiseen pääradalla.

Helsingissä 17 päivänä lokakuuta 2011

  • Antti Kaikkonen /kesk
  • Timo Heinonen /kok
  • Merja Kuusisto /sd
  • Eero Lehti /kok