Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 1141/2010 vp - Jyrki Yrttiaho /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Valtion kevään 2010 lisäbudjetissa päätetyt innovaatio- ja ympäristötuet sekä julkisesti tuetut luotto- ja takuujärjestelyt ja telakoiden rakennusaikaisen rahoituksen järjestäminen Finnvera Oyj:n ja Vientiluotto Oy:n toimenpitein eivät ole kuitenkaan riittäneet alushankintojen saamiseksi laivanrakennusteollisuutemme suurimpaan yksikköön, STX:n Turun telakalle. Näkymiä kuitenkin edelleen on; mm. varustamoyhtiö Viking Line on jatkanut neuvotteluja uusista laivatilauksista tarjouksia tehneiden telakoiden, mm. STX Finlandin Turun telakan, kanssa.
Finanssikriisin seurauksena lamaantunut kysyntä on ajanut koko Euroopan laivanrakennusteollisuuden rakennekriisiin. Työttömyys on jo nyt 50 prosentin luokkaa. Käynnissä olevassa pudotuspelissä Suomen laivarakennusteollisuuden jatkuminen on vakavammin uhattuna kuin koskaan. Tämän vuoden loka-marraskuun vaihteessa Turun telakalla luovutetaan viimeinen parhaillaan tilauskantaan kuuluva suurristeilijä. Vuodenvaihteessa Varsinais-Suomessa on työttömänä yli 10 000 laivanrakentajaa. Suorat ja välilliset vaikutukset heijastuvat laajasti muualle Suomeen ja erityisen rajuina Turun seutukunnan julkiseen talouteen.
Hallituksen budjettiesitys vuodelle 2011 ei sisällä mitään konkreettisia toimenpiteitä Suomen laivanrakennusteollisuuden auttamiseksi kriisin yli. Kuitenkin, mikäli merkittäviä uudistilauksia ei saada, käsillä on aivan toisenlainen rakennekriisi kuin aikaisemmin Suomessa millään toimialalla. Suomen valtio ja veronmaksajat ja tietenkin telakkatyöläiset joutuvat kantamaan kaikki riskit kansainvälisen teollisuusryhmän STX Business Groupin omistamien suomalaistelakoiden toiminnasta ja mahdollisen alasajon seurauksista, mutta seuraamaan sivusta itse päätöksentekoa. Tämä on ollut Suomen valtion omistajapoliittinen linja myös laivanrakennusteollisuuden osalta.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2011 talousarvioon momentille 32.20.40 lisäyksenä 30 000 000 euroa laivanrakennusteollisuuden innovaatio- ja ympäristötukeen sekä Varsinais-Suomen ja erityisesti Turun seutukunnan työllisyyden tukemiseen.
Helsingissä 20 päivänä syyskuuta 2010