Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 1148/2002 vp - Antti Rantakangas /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Oulun tiepiiri, Pohjois-Pohjanmaan liitto ja asianosaiset kunnat seututien Ylivieska—Haapavesi—Pulkkila varressa ovat eri yhteyksissä useaan kertaan esittäneet toiveensa kyseisen tien muuttamisesta kantatieksi. Tien Haapavesi—Pulkkila kunto ja taso edellyttävät kiireellistä kunnostus- ja uudisrakentamista. Oulun tiepiirin talousarviomäärärahat eivät mahdollista hankkeen toteutusta lähivuosina, mikäli tähän tarkoitukseen ei osoiteta lisävaroja valtion budjetista. Haapaveden kaupunki on kaupunkitason keskuksista pääteihin nähden syrjäisimpiä, ellei syrjäisin koko maassa. Oulun tiepiirin laatima kantatieselvitys osoittaa elinkeinoelämän kuljetusvirtojen tukevan kantatien suuntaista liikennettä. Haapaveden kaupungin asiointi- ja yrityselämän liikenne suuntautuu selkeästi Ouluun Pulkkilan kautta. Laadittavana olevassa maakuntakaavassa tie tullaan esittämään kantatieluokkaisena. Lisäksi tiejaksoa Kokkola—Ylivieska—Siikalatva—Kainuu—Kuusamo ollaan kehittämässä kuntien yhteisenä kehitysvyöhykkeenä, ns. Koillistienä. Kantatie olisi osa tätä pidempää jaksoa. Haapaveden kaupunki on liittynyt Siikalatvan seutukuntaan, mikä on vahvistanut ja vahvistaa edelleen suuntautumista Siikalatvan/Oulun suuntaan ja lisää tien liikennetarvetta. Haapaveden kaupungin yritysten, mm. Valio, Fortum, Vapo, ja mekaanisen puualan yritysten raskas liikenne tarvitsee myös toimivammat tieyhteydet. Haapavesi on myös alueen merkittävä koulukeskus, mikä merkitsee vilkasta päivittäistä koulukuljetusliikennettä. Lisäksi tiivistyvä seutuyhteistyö edellyttää toimivia liikenneyhteyksiä kuntien välillä. Näillä perusteilla Haapavesi—Pulkkila-tien kunnostus- ja uudisrakentamissuunnittelu tulisi viedä päätökseen ensi vuoden aikana ja käynnistää rakennustekniset työt mahdollisimman pian. Tähän tarkoitukseen Oulun tiepiirille tulisi osoittaa tarvittava lisämääräraha valtion ensi vuoden talousarviosta.
Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille 31.24.21 lisäyksenä 1 000 000 euroa maantien Haapavesi—Pulkkila kunnostamiseen.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002