Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 116/2007 vp - Sinikka Hurskainen /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Karjalan radan Luumäki—Imatra-rataosuus on osa liikenne- ja viestintäministeriön suunniteltua runkorataverkkoa ja yleiseurooppalaista TEN (Trans-European Network) -verkkoa. Etelä-Karjalan pääväylien tavaraliikenneselvityksen mukaan seudun suurimpien teollisuusyritysten päivittäiset rataosuuskohtaiset vaunukuormamäärät tulevat kasvamaan aikavälillä 2003—2008 Imatra—Joutseno-rataosuudella noin 25 %, Joutseno—Lappeenranta-osuudella noin 21 % ja Lappeenranta—Luumäki-osuudella noin 14 %.
Luumäki—Imatra on tärkeä rataosuus Kaakkois-Suomen ja muun Suomen välisessä tavara- ja henkilöliikenteessä sekä itäisen Suomenlahden satamiin suuntautuville vientikuljetuksille. Venäjällä on suunnitelmissa rakentaa uusi ratayhteys välille Pietari—Svetogorsk—Imatra, mikä lisäisi erittäin voimakkaasti tavaraliikenteen kuljetuksia myös Suomen puolella. Tavaraliikenteen kasvua Venäjältä Suomeen on odotettavissa edelleen tulevaisuudessa.
Tavoitteena on oltava myös rautatierajanylityksen muuttaminen kansainväliseksi ja ympärivuorokautiseksi.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 talousarvioon momentille 31.40.21 lisäyksenä 180 000 000 euroa rataosuuden Luumäki—Imatra parantamiseen ja kaksoisraiteen rakentamiseen.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2007