Vuoden alusta voimaan tulleen lain siviilihenkilöstön
         osallistumisesta kriisinhallintaan mukaisesti sisäasiainministeriö vastaa
         kotimaan valmiudesta, johon lain 4 §:n
         mukaisesti kuuluvat siviilihenkilöstön koulutus
         ja valmennus, rekrytointivalmius sekä materiaaliset ja
         logistiikan valmius. Tällä kotimaisella valmiudella
         luodaan Suomen edellytykset osallistua kansainväliseen kriisinhallintaan.
      
      
      Sotilaallisen kriisinhallinnan alueella vastaava valmius luodaan
         puolustushallinnon vuosittaisella budjetilla, ja Suomen rauhanturvaajien
         ja sotilaallisen kriisinhallinnan koulutusvalmiutta toteutetaan
         puolustusvoimissa pääesikunnan kansainvälisen
         osaston ja koulutusosaston ohjauksessa Porin prikaatissa
         Säkylässä, Puolustusvoimien kansainvälisessä keskuksessa
         Niinisalossa, Maanpuolustuskorkeakoulussa, muutamissa muissa joukko-osastoissa
         apuna mm. puolustusvoimien koulutuksen kehittämiskeskus
         sekä muu kouluttava henkilöstö.
      
      
      Vastaavaa siviilikriisinhallinnan koulutusjärjestelmää ollaan
         vasta perustamassa. Lakisääteistä tehtävää luodaan
         ja ohjataan sisäasiainministeriössä,
         ja alkavaa koulutusta on suunniteltu sijoitettavaksi Kuopioon Pelastusopiston
         yhteyteen perustettavaan Kriisinhallintakeskukseen, jonka tehtävänä tulevaisuudessa
         olisi koordinoida ja toteuttaa siviilikriisinhallinnan koulutus
         kotimaassa, mm. YK:n, EU:n, Naton rauhankumppanuusohjelman, Etyjin
         ja Euroopan neuvoston kriisinhallinnan koulutusohjelmien mukaisesti
         ja niiden kumppanina.
      
      
      Tätä vuoden alussa voimaan tulleen tehtävän mukaista
         kotimaan valmiuden luomista sisäasiainministeriö hoitaa
         ulkoasiainministeriöltä Aasian tsunamikatastrofin
         jälkeen tammikuussa 2005 saamallansa 390 000 euron
         määrärahalla, jolla voidaan toteuttaa
         joitakin kursseja. Kansainvälisten esimerkkien mukaista
         Kriisinhallintakeskusta määrärahalla
         ei kuitenkaan pystytä perustamaan. Mm. eduskunnan ulkoasiainvaliokuntahan
         esitti hallituksen turvallisuus- ja puolustuspoliittisesta selonteosta
         antamassaan lausunnossa, että siviilikriisinhallinnan koulutuksen
         järjestämisessä esikuvana pidettäisiin
         Ruotsin vastaavaa keskusta, jossa on 20 hengen palkattu henkilöstö,
         kun Suomen vastaavaan toimintaan ei ole palkattu ministeriön
         koulutusalan koordinaattorin lisäksi yhtään
         henkilöä. Määräraha
         ei myöskään riitä koulutustoiminnalle
         välttämättömän oppi-
         ja koulutusmateriaalin tuottamiseen, kriisin ja kriisinhallinnan
         tutkimukseen, välinekehitykseen tai muuhun kansainvälisen toiminnan
         laadun ja osaamisen edellyttämään kehittämiseen
         tai toteuttamiseen.
      
      
      Suomen siviilikriisinhallinnan kotimaisen valmiuden edellyttämään
         valmennukseen, koulutukseen, materiaalituotantoon ym. osallistumiseen tarvittavaa
         rahoitusta on hallituksen budjettiesityksessä varattu ensi
         vuodelle 0 euroa. Tilanne on sikäli erikoinen, että vuoden
         2006 loppupuolella on myös Suomen EU-puheenjohtajavuosi
         ja yhtenä Suomen puheenjohtajavuoden teemoista on tuotu
         esiin juuri Suomen aktiivista roolia ja aloitteellisuutta siviilikriisinhallinnan
         alueella. Siviilikriisinhallintaa ovat korostaneet myös Suomea
         ennen puheenjohtajamaina toimivat Luxemburg ja Itävalta.
      
      
      Tämän vuoden 390 000 euron määräraha
         ja sillä toteutettavat kurssit eivät mahdollista
         siviilikriisinhallinnan kotimaisen valmiuden kasvattamista vastaamaan
         puheenjohtajakauden suunnitelmia ja haasteita. Keskuksen perustamiseen tarvittaisiinkin
         sisäasiainministeriön aiemman esityksen mukaan
         jopa 1,5 miljoonaa euroa, ja jo pelkästään
         ensi vuoden toimintojen, kuten EU:lle jo tehtyjen sitoumusten koulutuksen
         ja nopean toiminnan joukon perustamisen, suhteen minimivaatimus
         olisi miljoona euroa. Lisäksi EU suunnittelee jo tämän
         vuoden aikana aloittavansa uusia siviilikriisinhallintaoperaatioita,
         joihin Suomi on osoittanut halukkuutta osallistua, ja presidentti
         Ahtisaaren johdolla on käyty Acehin ja Indonesian hallituksen
         välisiä neuvotteluja, joiden yhtenä ratkaisuna
         on uuden siviilikriisinhallintaoperaation perustaminen.
      
      
      Uudet siviilikriisinhallintaoperaatiot, kuten Irakin oikeus-
         ja siviilihallinnon johdon koulutushanke, toteutetaan erittäin
         vaativissa ympäristöissä ja olosuhteissa,
         jotka asettavat kriisinhallinnan siviilikoulutukselle, mm. turvallisuuskoulutukselle,
         aivan uusia ja merkittäviä haasteita. Tiivistetysti
         voidaankin sanoa, että Suomen osallistumiselle asetetut
         sekä laadulliset että määrälliset,
         kotimaiset ja kansainväliset haasteet ovat vain kasvamassa,
         mikä edellyttää myös siviilikriisinhallinnalle
         kasvavaa rahallista panostusta. Muutoin joudumme peruuttamaan myös
         EU:lle tehtyjä sitoumuksia omana puheenjohtajavuonnamme.