TALOUSARVIOALOITE 1176/2001
vp
TAA 1176/2001
vp - Esko-Juhani Tennilä /vas
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Sallan
ja Kantalahden välisen radan rakentamiseen
Eduskunnalle
Rautatien rakentaminen Sallasta Kantalahteen avaisi
Lapille ja koko kalotille tärkeän liikenneyhteyden
ja loisi näin pohjoiselle suuren näköalan
laajasta talousyhteistyöstä luonnonvaroiltaan
erittäin rikkaalla kalotilla.
Kun Sallan ja Kantalahden välille rakennetaan noin
70 kilometrin rautatiepätkä, Lapista ja Norrbottenista
syntyy mahdollisuus suoriin rautatiekuljetuksiin Kuolan malmialueille
ja myös Murmanskiin. Kuljetuksia tulisi vastaavasti Venäjän
puolelta erityisesti Kemin sataman kautta muualle Eurooppaan.
Kuljetusmääristäkin on jo tehty
virallisia arvioita, jotka päätyvät
miljooniin tonneihin vuodessa. Kyse on siis tarpeellisesta suurhankkeesta,
jonka osalta ongelmana on vain se, miten se rahoitetaan.
Hankkeen jouduttamiseksi ja erityisesti Pohjoismaiden Investointipankin
lainoituksen saamiseksi ratatyöhön tuleekin Suomen
puolelle muodostaa yhtiö, joka ottaa asian eteenpäin
viemisen omakseen yhdessä Venäjän eri
tahojen kanssa. Mukaan tulisi saada ainakin valtio, VR, Lapin kunnat
sekä pohjoisessa toimivat suuryhtiöt, joilla on
tuontitarpeita Kuolan alueelta, ja vientiä Kuolaan harjoittavat
tai suunnittelevat yritykset. Koska myös Norrbottenin alue
hyötyy radasta, yhtiöön tulee saada mukaan
osakkaita myös länsinaapuristamme. On tarpeellista
kääntyä myös EU:n puoleen sen
selvittämiseksi, mistä rahastoista ja miten EU
voi tätä Barents-yhteistyön kannalta
elintärkeätä ratahanketta tukea.
Edellä olevan perusteella ehdotan
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon
momentille 31.40.78 lisäyksenä 3 000 000
euroa valtion osuudeksi Sallan ja Kantalahden välisen rataosuuden
rakentamiseen.
Helsingissä 18 päivänä syyskuuta
2001