Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 122/2008 vp - Hannu Hoskonen /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Nopean junarataliikenteen pullonkaulana Joensuusta Helsinkiin on ollut rataverkon osat, joilla on vielä tasoylikäytäviä. Tasoylikäytävien poistamistyöt ovat käynnissä Joensuun ja Kiteen välillä. Samoin Lahti—Luumäki-rataosan korjaustyö valmistuu vuoteen 2010 mennessä. Kuitenkin Kiteen ja Imatran välille jää vielä tasoylikäytäviä, jotka estävät tehokkaan junaliikenteen. Varsinkin henkilöliikenteen kannalta Pendolino-kaluston täysipainoinen käyttö lisäisi huomattavasti matkustajien määrää Joensuun ja Helsingin välillä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon momentille 31.10.22 lisäyksenä 20 000 000 euroa tasoylikäytävien poistamiseen Kitee—Imatra-rataosalta.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2008