TALOUSARVIOALOITE 1221/2001 vp

TAA 1221/2001 vp - Kari Urpilainen /sd ym.

Tarkistettu versio 2.1

Määrärahan osoittaminen tieyhteyden Huopana—Aholanmäki perusparantamiseen Viitasaarella

Eduskunnalle

Eräs maamme tärkeistä päätieyhteyksistä on eittämättä ns. nelostie. Viitasaaren kaupungin Hännilänsalmen kohdalla oleva nelostiehen kuuluva silta on liikenteellisesti hankala kohta. Siksi sillan uusimisen tarve on aika ajoin noussut voimakkaasti esille. Vaikka tarve tunnustetaan, ei hanke ole edennyt osin ehkä mittavuuden takia. Hännilänsalmen siltaan kohdistuvat monet riskitekijät ovat runsaan raskaan liikenteen ja nyttemmin myös muiden riskitekijöiden lisääntymisen myötä merkittävästi kasvaneet. Samoin ns. ylileveät ja normaalia raskaammat ajoneuvoyhdistelmät joutuvat ajamaan pohjoiseen tai etelään suuntautuvat kuljetuksensa valtatietä 13 Kokkolan kautta mm. sillan kapeuden vuoksi. Tällöin kuljetusmatkat pitenevät ja kustannukset lisääntyvät. Tämän kehityksen ja tilanteen tunnustavat ongelmaksi myös liikenneviranomaiset. Olennaista onkin ennakoida tilanne, jos ja kun nelostie on Hännilänsalmen kohdalla poikki. Miten liikenne hoidetaan siinä tilanteessa?

Mahdollisessa kriisitilanteessa Hännilänsalmen kohdalla nelostien liikenteen on pakko käyttää kiertotieyhteyttä. Ainoa toimiva reitti on tällöin yhteys Sininen tie—Huopana—Keihärinkoski—Aholanmäki—Keitelepohja—nelostie. Myös Tielaitos on todennut tämän kiertotieyhteyden ainoaksi käyttökelpoiseksi vaihtoehdoksi. Tämän kiertotieyhteyden ainoana heikkona osuutena on savipohjainen, peruskunnoltaan heikko ja päällystämätön tieosuus Huopana—Aholanmäki, joka helposti routivana ja rakenteeltaan pehmeänä muodostaa todellisen ongelman.

Tieosuudella on nykyäänkin raskasta liikennettä, mm. puutavara-ajoja, sillä siihen kohdistuu raskasta raaka-ainepuuhankinnan keräilyliikennettä, jolla turvataan merkittävä osa paikallisten yritysten (mm. Timper-Team, Keiteleen Saha, Haapaniemen Saha, Myllyahon Saha ja Parru) raaka-ainetarpeesta. Raskaan puutavaraliikenteen lisäksi kyseisen tieosuuden varrella toimii kolme maansiirto- ja rakennustoiminnan palvelualan yritystä, joista laajimmalla on raskaiden yhdistelmäperävaunullisten sorankuljetusautojen sekä kaivinkoneiden huolto- ja korjauspiste.

Muu tieosuutta kuormittava vakinainen liikenne käsittää linja-autoliikenteen koululais- ja asukaskuljetuksia, postinjakeluliikennettä, kirjastoauton liikennettä, maitotilojen keräilyliikennettä sekä mm. Viitasaaren kaupungin järjestämää palvelutaksiliikennettä. Merkittävää ja yhä laajenevaa liikennettä aiheuttaa matkailualan yritystoiminta. Esim. Keihärinkosken koskikalastuksen elinkeinojen kehittäminen kytkeytyy olennaisesti hyviin tieyhteyksiin. Myös Keihärinkosken kyläkoulua käyvien lasten turvallista liikennöintiä hankaloittaa nykyinen mäkinen, mutkainen, kapea ja heikkokuntoinen tieosuus.

Tieosuuden pituus on 20,6 kilometriä ja alustava kustannusarvio on noin 21 miljoonaa markkaa. Koska ko. tieosuus muodostaa erittäin tärkeän kiertotieyhteyden koko nelostien ehkä pahimman pullonkaulan, Hännilänsalmen, kohdalla, on erittäin tärkeää, että Huopana—Aholanmäki-tieosuuden peruskunnostus ja päällystys toteutetaan mitä pikimmin.

Edellä olevan perusteella ehdotamme kunnioittaen,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon momentille  31.24.21 lisäyksenä 1 000 000 euroa Huopana—Aholanmäki-tieosuuden peruskunnostuksen aloittamiseen.

Helsingissä 18 päivänä syyskuuta 2001

  • Kari Urpilainen /sd
  • Susanna Huovinen /sd