TALOUSARVIOALOITE 123/2008
vp
TAA 123/2008
vp - Hannu Hoskonen /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen sisävesiteiden
kehittämiseen ympärivuotisen kotimaisen reitin
ulottamiseksi Suomenlahdelle
Eduskunnalle
Suomen vesitieverkko on laaja mutta vajaasti hyödynnetty.
Vesiliikenteen mahdollisuudet edullisena ja ympäristöystävällisenä kuljetusmuotona
on jätetty käyttämättä lähes
kokonaan. Saimaan kanavan ongelmat on koettu koko vesiliikenteen
ongelmiksi ja nykytekniikan mahdollistama ympärivuotinen
sisävesiliikenne ei ole päässyt kehittymään,
johtuen Saimaan kanavan osavuotisuudesta ja väärästä tietämyksestä vesiliikenteen
mahdollisuuksista.Valtiovallan tekemät bioenergian laajamittaista käyttöä koskevat
päätökset vaativat toteutuakseen myös
vesiliikenteen hyödyntämistä massiivisten
raaka-ainevirtojen liikuttelussa. Vuonna 2010 tulisi metsäperäistä bioenergiaa
olla käytössä 12,5 milj.im3,
mikä kuorma-autoiksi muutettuna on noin 125 000
kuorma-autoa, vesiliikennekuljetuksena vastaavasti noin 1 800
aluslastia, mikä tarkoittaa kuuden aluksen täyskapasiteettia
vuositasolla. Vastaavat luvut vuoden 2020 tavoitteiden saavuttamiseksi
ovat kaksinkertaiset.Kun huomioidaan kustannuspaineet teollisuuden jo
nykyisissä logistisissa ratkaisuissa, voidaan helposti
todeta, että yksinomaan maantiekuljetuksiin perustuva logistiikka
ei voi toimia eikä ole myöskään
ympäristöystävällinen eikä taloudellinen
ratkaisu liikenteellisiin haasteisiin eikä teollisuuden
kalliisiin logistisiin kustannuksiin.
Jotta teollisuuden toimintaedellytykset ja valtiovallan metsäbioenergiaa
koskevat tavoitteet voidaan turvata, tulee pikaisesti ryhtyä seuraaviin
toimenpiteisiin:
-
Keiteleen kanavan siltojen
korottaminen 8 m:n alikulkukorkeuteen
-
Käynnistettävä Kymijoki—Mäntyharju-kanavaparin
selvitystyö uudelleen, nykytilanne huomioiden ja käyttäen
parhaita mahdollisia kansainvälisiä asiantuntijoita
-
Saimaan kanavan jatkoneuvottelut saatettava teollisuuden
toimintaedellytyksiä turvaavaan tasoon
-
Päijänteen ja Saimaan vesistöalueiden metsähake-
ja puutavaraterminaalien suunnittelun ja rakentamisen rahoittaminen.
Näillä toimenpiteillä on mahdollista
turvata perusteollisuuden raaka-ainehankinta ja kaukokuljetukset,
metsäbiopolttoaineen hankinta ja kuljetukset, teollisuuden
logististen kustannusten edullisuus, vapauttaa päteviä kuljettajia
metsänkorjuu- ja muihin konetöihin sekä turvata
alueiden työllisyys nyt ja pitkällä aikavälillä.
Sitoutuminen maakuntien hyvinvoinnin kehittämiseen on aloitettava
nyt, pelkkä ongelmien jälkihoito ei ole viisasta
eikä taloudellista.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon
momentille 31.10.78 lisäyksenä 1 000 000
euroa kotimaisten sisävesireittien kehittämiseen.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
2008
- Hannu Hoskonen /kesk
- Esa Lahtela /sd
- Pekka Vilkuna /kesk
- Lauri Kähkönen /sd
- Pentti Oinonen /ps
- Anne Kalmari /kesk
- Olli Nepponen /kok