TALOUSARVIOALOITE 1231/2002
vp
TAA 1231/2002
vp - Päivi Räsänen /kd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen lääkekorvausten omavastuuosuuden
korotuksista luopumiseen
Eduskunnalle
Suomalainen terveydenhoitojärjestelmä kestää monessa
suhteessa kansainvälisen vertailun. Lääkärien
ja hoitohenkilöstön koulutus on tasokasta ja hoitokäytännöt
noudattavat hyvin uusinta tieteellistä tutkimusta. Suomalaisen
terveyspolitiikan suuri ongelma on palvelujen korkea hinta niiden
käyttäjälle. Kotitalouksien omavastuuosuus
terveydenhuollon kustannuksista on OECD-maitten huippuluokkaa. Sairaus
köyhdyttää erityisen raskaasti suomalaista
potilasta. Tätä taustaa vasten on hämmästyttävää,
että hallitus esittää ensi vuoden talousarvioehdotuksessaan jälleen
korotuksia terveydenhoidon maksuihin, nyt lääkekorvausten
omavastuuosuuden nostamisen muodossa. Kaavaillut korotukset huonontaisivat
ennen kaikkea pitkäaikaissairaiden asemaa.
Budjettiesityksen mukaan peruskorvattavien lääkkeiden
omavastuuraja nousisi 8,41 eurosta 10 euroon ostokertaa kohti. Erityiskorvattavien
lääkkeiden
omavastuu nousisi 4,20 eurosta 5 euroon. Lisäksi vuotuinen
lääkekorvauskatto nostettaisiin 594,02 eurosta
630 euroon. Näillä toimenpiteillä saavutettu
säästö olisi ensi vuonna arviolta 16,9
miljoonaa euroa.
Lääkekustannustsen omavastuiden vuosittaisen
maksukaton (594,02 euroa), jonka jälkeen potilaan ei ole
tarvinnut maksaa lääkkeistään, ylitti
viime vuonna 123 000 henkilöä. Korkeat kustannukset
vähentävät erityisesti pienituloisten
ja kroonisesti sairaiden hoitoon hakeutumista. Sairauden toteamisen
ja hoidon välisen ajan viivästyminen nostaa kokonaiskustannuksia,
joten pitkällä tähtäimellä säästö saattaa
muuttua lisämenoiksi. Esimerkiksi hoitamaton verenpainetauti
lisää vaaraa sairastua sekä sepelvaltimotautiin
että erityisesti aivohalvaukseen, joiden kokonaiskustannukset
tulevat yhteiskunnalle entistä kalliimmiksi.
Erityisesti lääkkeet tulevat tarvitsijalleen
kalliiksi. Suomalainen potilas maksaa jo ennen omavastuuosuuksien
korotuksia itse lääkkeistään keskimäärin
52 %, kun Ruotsissa osuus on vain 29 % ja
Norjassa 21 %. Uusien lääkkeiden
saaminen korvattaviksi on ollut luvattoman hidasta. Esimerkiksi
avohuollon mielenterveyspotilaat joutuvat usein käyttämään
vanhoja, runsaasti sivuvaikutuksia aiheuttavia lääkkeitä,
kun uutta ja turvallista lääkettä ei
saada korvauksen piiriin. Tämä johtaa siihen,
että monet sairaalasta kotiutetut psykiatriset potilaat
lopettavat lääkkeensä käytön
ohjeiden vastaisesti runsaiden sivuvaikutusten vuoksi. Lisäksi
taloudelliset vaikeudet saavat avohuollon potilaan laiminlyömään
lääkityksensä, joka sairaalahoidossa
ei maksaisi hänelle mitään. Merkittävin
syy mielenterveyspotilaan joutumiseen yhteiskunnalle kalliiksi tulevaan
sairaalahoitoon on juuri avohoidon lääkityksen
laiminlyönti.
Suomalaisen yhteiskunnan heikko tuki sen sairastuneille jäsenille
ei selity yleisellä mielipiteellä tai asenteilla.
Terveys on kyselytutkimusten mukaan ihmisen elämän
tärkeimpiä arvoja. Kansalaiset ilmoittavat olevansa
valmiit jopa veronmaksun lisäämiseen terveyspalvelujen
turvaamiseksi. Terveydelle tulisikin antaa sen ansaitsema painoarvo
myös poliittisessa päätöksenteossa.
Jo ennestään korkeita lääkekustannusten omavastuuosuuksia
ei tulisi enää korottaa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon
momentille 33.18.60 lisäyksenä 16 900 000
euroa lääkekorvausten omavastuuosuuden korotuksista
luopumiseen.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta
2002
- Päivi Räsänen /kd
- Jouko Jääskeläinen /kd
- Bjarne Kallis /kd
- Leea Hiltunen /kd
- Ismo Seivästö /kd
- Marja-Leena Kemppainen /kd
- Toimi Kankaanniemi /kd
- Sakari Smeds /kd
- Kari Kärkkäinen /kd
- Leena Rauhala /kd