TALOUSARVIOALOITE 1263/2005
vp
TAA 1263/2005
vp - Ben Zyskowicz /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen perusradanpidon korvausinvestointeihin
Eduskunnalle
Noin viidennes Suomen liki 6 000 kilometrin
rataverkosta on yli 30 vuotta vanhaa eli yli-ikäistä ja
vaatisi uusimista heti. Ratahallintokeskus on laskenut, että rataverkon
säilyttäminen liikennöitävyydeltään
ja turvallisuudeltaan riittävässä kunnossa
edellyttäisi vuosittain 170 miljoonan euron korvausinvestointeja
ilman vähäliikenteisiä ratoja. Nykyinen
kehysrahoitustaso johtaa noin 100 miljoonan euron korvausinvestointeihin
vuosittain, jolloin tähän tarkoitukseen on käytettävissä vain
kaksi kolmannesta viime vuosien rahoitustasosta. Myöskään
tavaraliikenteelle välttämätön
ratapihojen perusparantaminen ja toiminnallinen kehittäminen
ei edisty nykyisillä määrärahoilla.
Määrärahojen niukkuuden seurauksena
on yli-ikäisen päällysrakenteen lisääntyminen
ja nopeusrajoitusten kasvu. Rataverkoston rapautuminen uhkaa rautatieliikenteen
turvallisuutta. Tavaraliikenteen kilpailukyvyn vähentyminen
heikentää yritysten toimintamahdollisuuksia. Lisääntyvät
nopeusrajoitukset ja junien myöhästeleminen aiheuttavat
ongelmia sekä henkilöliikenteessä että tavaraliikenteessä.
Kehyssuunnitelman mukainen rahoitustaso johtaakin pitkällä aikavälillä negatiiviseen
kierteeseen, jossa ratojen ylläpidon kustannukset kasvavat,
kehittämismahdollisuudet supistuvat, rataverkon liikennerajoitukset kaksinkertaistuvat
jo vuoteen 2009 mennessä ja ratapihojen vanhenemisen vuoksi
liikenteen sujuvuus huononee. Tämä merkitsee rautateiden kilpailukyvyn
selvää heikentymistä ja markkinaosuuden
kääntymistä laskuun. Suorat vaikutukset
näkyvät junaliikenteen imagossa, asiakastyytyväisyydessä,
rahdin ja matkustajien määrissä sekä myös
VR:n tuloksessa ja kannattavuudessa.
Eduskunta on jo useana vuonna vaatinut ratojen kunnossapitoon
riittävää rahoitusta, jolla pitkäjänteisesti
parannettaisiin rataverkon kuntoa. Jo kuluvan vuoden talousarviota
käsiteltäessä liikenne- ja viestintävaliokunta
kiinnitti lausunnossaan huomiota ministerityöryhmän
mietintöön, jonka mukaan rataverkon kunto on jopa
tieverkon kuntoa heikompi. Valiokunnan mukaan rahoituksen taso ei
ole riittävä turvaamaan rautatieliikenteen kilpailukykyä ja
alueiden tasapuolista kehittämistä. Myös
valtiovarainvaliokunta kiinnitti budjettimietinnössään
vakavaa huomiota radanpidon määrärahoihin.
Hyväksyessään kuluvan vuoden talousarvion eduskunta
edellyttikin, että hallitus ottaa kehyspäätöksen
yhteydessä huomioon liikenneväylätyöryhmän
esitykset. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, ja valiokunta
kiinnitti asiaan jälleen huomiota vuosien 2006—2009
määrärahakehyksiä koskevassa
mietinnössään. Tuolloin valiokunta totesi
liikenne- ja viestintäministeriön menokehyksen
olleen vaalikauden alusta lukien selvästi alimitoitettu
väyläverkon kehittämistarpeisiin nähden.
Valiokunta totesi määrärahapuutteen aiheuttaman
suunnittelun lyhytjänteisyyden vaikeuttaneen erityisesti
perusradanpidon järkevää ja taloudellisesti
tarkoituksenmukaista hoitamista. Eduskunnan toistuvista kannanotoista
huolimatta hallitus ei edelleenkään näytä olevan
valmis korjaamaan tilannetta.
Käsittelyssä olevassa valtion vuoden 2006 talousarviossa
perusradanpidon määrärahat pysyvät
vuoden 2005 tasolla. Kokoomus toteaa hallituksen esittämään
määrärahatasoon tarvittavan tässä vaiheessa
vielä 25 miljoonan euron lisäys.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon
momentille 31.40.21 lisäyksenä 25 000 000
euroa perusradanpidon korvausinvestointeihin.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
2005
- Ben Zyskowicz /kok
- Eero Akaan-Penttilä /kok
- Sirpa Asko-Seljavaara /kok
- Kaarina Dromberg /kok
- Leena Harkimo /kok
- Pertti Hemmilä /kok
- Hanna-Leena Hemming /kok
- Anne Holmlund /kok
- Jyri Häkämies /kok
- Marjukka Karttunen /kok
- Jyrki Katainen /kok
- Jari Koskinen /kok
- Esko Kurvinen /kok
- Jere Lahti /kok
- Kalevi Lamminen /kok
- Jouko Laxell /kok
- Suvi Lindén /kok
- Marjo Matikainen-Kallström /kok
- Olli Nepponen /kok
- Tuija Nurmi /kok
- Heikki A. Ollila /kok
- Reijo Paajanen /kok
- Maija Perho /kok
- Lyly Rajala /kok
- Paula Risikko /kok
- Martin Saarikangas /kok
- Petri Salo /kok
- Sari Sarkomaa /kok
- Kimmo Sasi /kok
- Arto Satonen /kok
- Timo Seppälä /kok
- Juhani Sjöblom /kok
- Marja Tiura /kok
- Irja Tulonen /kok
- Raija Vahasalo /kok
- Jan Vapaavuori /kok
- Ahti Vielma /kok
- Jari Vilén /kok
- Lasse Virén /kok