TALOUSARVIOALOITE 1263/2005 vp

TAA 1263/2005 vp - Ben Zyskowicz /kok ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen perusradanpidon korvausinvestointeihin

Eduskunnalle

Noin viidennes Suomen liki 6 000 kilometrin rataverkosta on yli 30 vuotta vanhaa eli yli-ikäistä ja vaatisi uusimista heti. Ratahallintokeskus on laskenut, että rataverkon säilyttäminen liikennöitävyydeltään ja turvallisuudeltaan riittävässä kunnossa edellyttäisi vuosittain 170 miljoonan euron korvausinvestointeja ilman vähäliikenteisiä ratoja. Nykyinen kehysrahoitustaso johtaa noin 100 miljoonan euron korvausinvestointeihin vuosittain, jolloin tähän tarkoitukseen on käytettävissä vain kaksi kolmannesta viime vuosien rahoitustasosta. Myöskään tavaraliikenteelle välttämätön ratapihojen perusparantaminen ja toiminnallinen kehittäminen ei edisty nykyisillä määrärahoilla.

Määrärahojen niukkuuden seurauksena on yli-ikäisen päällysrakenteen lisääntyminen ja nopeusrajoitusten kasvu. Rataverkoston rapautuminen uhkaa rautatieliikenteen turvallisuutta. Tavaraliikenteen kilpailukyvyn vähentyminen heikentää yritysten toimintamahdollisuuksia. Lisääntyvät nopeusrajoitukset ja junien myöhästeleminen aiheuttavat ongelmia sekä henkilöliikenteessä että tavaraliikenteessä. Kehyssuunnitelman mukainen rahoitustaso johtaakin pitkällä aikavälillä negatiiviseen kierteeseen, jossa ratojen ylläpidon kustannukset kasvavat, kehittämismahdollisuudet supistuvat, rataverkon liikennerajoitukset kaksinkertaistuvat jo vuoteen 2009 mennessä ja ratapihojen vanhenemisen vuoksi liikenteen sujuvuus huononee. Tämä merkitsee rautateiden kilpailukyvyn selvää heikentymistä ja markkinaosuuden kääntymistä laskuun. Suorat vaikutukset näkyvät junaliikenteen imagossa, asiakastyytyväisyydessä, rahdin ja matkustajien määrissä sekä myös VR:n tuloksessa ja kannattavuudessa.

Eduskunta on jo useana vuonna vaatinut ratojen kunnossapitoon riittävää rahoitusta, jolla pitkäjänteisesti parannettaisiin rataverkon kuntoa. Jo kuluvan vuoden talousarviota käsiteltäessä liikenne- ja viestintävaliokunta kiinnitti lausunnossaan huomiota ministerityöryhmän mietintöön, jonka mukaan rataverkon kunto on jopa tieverkon kuntoa heikompi. Valiokunnan mukaan rahoituksen taso ei ole riittävä turvaamaan rautatieliikenteen kilpailukykyä ja alueiden tasapuolista kehittämistä. Myös valtiovarainvaliokunta kiinnitti budjettimietinnössään vakavaa huomiota radanpidon määrärahoihin.

Hyväksyessään kuluvan vuoden talousarvion eduskunta edellyttikin, että hallitus ottaa kehyspäätöksen yhteydessä huomioon liikenneväylätyöryhmän esitykset. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, ja valiokunta kiinnitti asiaan jälleen huomiota vuosien 2006—2009 määrärahakehyksiä koskevassa mietinnössään. Tuolloin valiokunta totesi liikenne- ja viestintäministeriön menokehyksen olleen vaalikauden alusta lukien selvästi alimitoitettu väyläverkon kehittämistarpeisiin nähden. Valiokunta totesi määrärahapuutteen aiheuttaman suunnittelun lyhytjänteisyyden vaikeuttaneen erityisesti perusradanpidon järkevää ja taloudellisesti tarkoituksenmukaista hoitamista. Eduskunnan toistuvista kannanotoista huolimatta hallitus ei edelleenkään näytä olevan valmis korjaamaan tilannetta.

Käsittelyssä olevassa valtion vuoden 2006 talousarviossa perusradanpidon määrärahat pysyvät vuoden 2005 tasolla. Kokoomus toteaa hallituksen esittämään määrärahatasoon tarvittavan tässä vaiheessa vielä 25 miljoonan euron lisäys.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon momentille  31.40.21 lisäyksenä 25 000 000 euroa perusradanpidon korvausinvestointeihin.

Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2005

  • Ben Zyskowicz /kok 
  • Eero Akaan-Penttilä /kok
  • Sirpa Asko-Seljavaara /kok
  • Kaarina Dromberg /kok
  • Leena Harkimo /kok
  • Pertti Hemmilä /kok
  • Hanna-Leena Hemming /kok
  • Anne Holmlund /kok
  • Jyri Häkämies /kok
  • Marjukka Karttunen /kok
  • Jyrki Katainen /kok
  • Jari Koskinen /kok
  • Esko Kurvinen /kok
  • Jere Lahti /kok
  • Kalevi Lamminen /kok
  • Jouko Laxell /kok
  • Suvi Lindén /kok
  • Marjo Matikainen-Kallström /kok
  • Olli Nepponen /kok
  • Tuija Nurmi /kok
  • Heikki A. Ollila /kok
  • Reijo Paajanen /kok
  • Maija Perho /kok
  • Lyly Rajala /kok
  • Paula Risikko /kok
  • Martin Saarikangas /kok
  • Petri Salo /kok
  • Sari Sarkomaa /kok
  • Kimmo Sasi /kok
  • Arto Satonen /kok
  • Timo Seppälä /kok
  • Juhani Sjöblom /kok
  • Marja Tiura /kok
  • Irja Tulonen /kok
  • Raija Vahasalo /kok
  • Jan Vapaavuori /kok
  • Ahti Vielma /kok
  • Jari Vilén /kok
  • Lasse Virén /kok