TALOUSARVIOALOITE 138/2008
vp
TAA 138/2008
vp - Antti Kaikkonen /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen kaupunkiradan
jatkamiseen Keravalta Riihimäen suuntaan
Eduskunnalle
Tämä talousarvioaloite on Helsingin
ja Uudenmaan kansanedustajien neuvottelukunnan yhteiseksi aloitteekseen
hyväksymä aloite.
Nopean liikenteen alettua junien nopeuserot ovat kasvaneet,
mikä on lisännyt Helsinki—Tampere-pääradan
kapasiteettiongelmia. Lähiliikennettä on vaikea
sovittaa nopeiden junien väliin. Vuonna 2006 valmistunut
Kerava—Lahti-oikorata ei ole ratkaissut ongelmaa, sillä nopeat junat
syövät pääradalta vapautuvan
kapasiteetin. Vuonna 2008 valmistuvan Vuosaaren sataman tavarajunaliikenne
vaikeuttaa tilannetta edelleen.
Maankäytön tehostuessa on toivottavaa lisätä ratakapasiteettia
Kerava—Riihimäki-välillä. Päärata
tarvitsee lisää kapasiteettia junien nopeuksien
ja nopeuserojen kasvaessa sekä maankäytön
tiivistyessä radan vaikutusalueella. Joustavat ohitukset
ovat avainasemassa liikenteen sujuvuuden kannalta. Ratkaisuna nopeiden
kaukojunien, hitaampien paikallisjunien ja tavarajunien
nopeuseroista aiheutuvien ongelmien poistamiseksi voidaan rakentaa
kustannuksiltaan kohtuullisia ohitus- ja lisäraiteita.
Junamääriä voitaisiin näin myös
lisätä, kaukojunat pääsisivät
käyttämään parasta nopeuttaan
ja paikallisliikenne kulkisi turvallisesti. Koko Helsinki—Riihimäki-rataosuuden
kapasiteetin lisäämisen on arvioitu maksavan 235
miljoonaa euroa.
Ensimmäisenä vaiheena tulisi rakentaa lisäraiteet
radan molemmille puolille Keravan ja Järvenpään
välille. Kolmas raide rakennettaisiin radan itäpuolelle
Kytömaalta Kyrölään, ja neljäs raide
radan länsipuolelle Keravalta Purolaan. Lisäraiteet
jatkaisivat neliraiteista Helsinki—Kerava-kaupunkirataa
Järvenpään Purolaan. Tämän ensimmäisen
vaiheen rakennustöiden kustannusarvio on noin 50 miljoonaa
euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon
momentille 31.10.78 lisäyksenä 50 000 000
euroa Keravan ja Järvenpään välisten
lisäraiteiden rakentamisen aloittamiseen pääradalla.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
2008
- Antti Kaikkonen /kesk
- Matti Saarinen /sd
- Merja Kuusisto /sd
- Eero Heinäluoma /sd
- Maarit Feldt-Ranta /sd
- Johanna Karimäki /vihr
- Tarja Tallqvist /kd
- Raija Vahasalo /kok
- Sirpa Asko-Seljavaara /kok
- Tapani Mäkinen /kok
- Pirkko Ruohonen-Lerner /ps
- Paavo Arhinmäki /vas
- Marjo Matikainen-Kallström /kok
- Kari Uotila /vas
- Mikaela Nylander /r