Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 138/2013 vp - Ilkka Kanerva /kok ym.
Tarkistettu versio 2.1
Espoo—Lohja—Salo-ratalinjan yleissuunnitelmaan tulee varata määräraha. Liikennevirasto on laatinut alustavan yleissuunnitelman ja YVA:n Espoo—Salo-oikoradan uudesta ratalinjauksesta. Ratalinjaus on osoitettu maakuntakaavoissa. Oikoradan jatkosuunnittelusta tai toteuttamisesta ei ole päätöksiä. Mm. valtakunnallisissa alueidenkäytön tavoitteissa yhteysväli Helsinki—Turku on päätetty strategisesti merkittävänä osana Suomen liikennejärjestelmää, jolla myös raideliikennettä tulee voimakkaasti kehittää.
Salo—Lohja—Espoo-rata luo merkittävän parannuksen Turun ja Helsingin väliseen liikkumiseen ja työssäkäyntiin. Oikorata palvelee laajemmin Pohjoisen kasvukäytävän (Oslo—Tukholma—Helsinki—Pietari) kehittymistä ja on luonnollinen jatke E18-moottoritien pariksi. Kasvukäytävän tavoitteena on kansallisen kilpailukyvyn vahvistaminen ja talouskasvun edellytysten luominen. Käytävästä on tarkoitus luoda kasvuvyöhyke, missä elinkeinoelämä voi tehokkaasti hyödyntää käytävällä jo tehtyjä investointeja omaan kehittämis- ja investointitoimintaansa. Infraa on kehitettävä, jotta yhteinen talous- ja työssäkäyntialue kehittyy. Lisätarvetta nopealle ratalinjaukselle tuo mahdollinen Venäjän viisumivapaus. Jo vuonna 2016 venäläisten rajanylityksiä voi olla yli 20 miljoonaa, kun niitä on nyt 12 miljoonaa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2014 talousarvioon momentille 31.10.20 lisäyksenä 10 000 000 euroa Espoo—-Lohja—Salo-ratalinjan yleissuunnitelman tekemiseen.
Helsingissä 27 päivänä syyskuuta 2013