TALOUSARVIOALOITE 1403/2002
vp
TAA 1403/2002
vp - Raija Vahasalo /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen kantatien
51 Kivenlahti—Kirkkonummi-osuuden ensimmäiseen rakennusvaiheeseen
Eduskunnalle
Kantatie 51 on osa päätieyhteyttä Helsingistä Hankoon
päin. Tie on Espoon puolella moottoritie, mutta Kirkkonummen
puolella valtaosin 12,5 metriä leveä sekaliikennetie.
Kantatien liikennemäärä on tällä hetkellä Kehä III:n
länsipuolella yli 20 000 autoa ja itäpuolellakin
noin 16 000 autoa/vrk. Kantatie 51 on pääkaupunkiseudun
vilkkaimmin liikennöity 2-kaistainen tie.
Tieosalla on useita yleisten teiden liittymiä ja lukuisia
yksityistieliittymiä. Liikenne on usein ruuhkautunutta,
ja pääsy tielle erityisesti ruuhka-aikoina on
vaikeaa. Keskimääräinen onnettomuustiheys
on kantatiellä 0,6 onnettomuutta/km, kun se muilla
Suomen vastaavilla teillä on noin 0,3 onnettomuutta/km.
Kantatien 51 muuttaminen kevennetyksi moottoritieksi parantaa liikenneturvallisuutta
ja tien liikenteellistä välityskykyä.
Tiesuunnitelma on vahvistettu liikenneministeriössä vuonna
1999. Kehittämisselvityksessä suunnitelmaa kevennettiin
ja rakentamiskustannuksia saatiin laskettua noin 8,4 miljoonalla
eurolla. Koko hankkeen rakentamiskustannusten on arvioitu olevan
42 miljoonaa euroa. Yhteiskuntataloudellisesti hanke on
kannattava, sen hyöty-kustannussuhteeksi saadaan 3,8. Kantatien
51 parantaminen on tarkoitus toteuttaa vaiheittain. Ensimmäisen
vaiheen rakentamiskustannukset ovat noin 15,6 miljoonaa euroa.
Ensimmäisessä rakennusvaiheessa kiireellisimmäksi
on arvioitu kantatien parantaminen Hirsalan paikallistien liittymän
ja Kehä III:n eritasoliittymän välillä.
Kehä III:n liittymän itäpuolelle on suunniteltu
Finnträskin vihersilta, joka mahdollistaa hirvi- ja muiden
eläimien kulkemisen kantatien eri puolille. Sundetin kohdalle
tehdään noin 2 m korkea meluaita. Jorvaksen eritasoliittymään
tehdään rampit kaikkiin ajosuuntiin. Rinnakkaistiet
säilyvät pääosin nykyisellään.
Liikenteellisiin perusteluihin ja rakentamishankkeen hyöty-kustannussuhteeseen
viitaten kantatien 51 vaiheittaisen rakentamisen käynnistämisestä tulisikin
tehdä pikaisesti päätös ja varata
ensimmäisen vaiheen rakentamiseen riittävä määräraha
jo valtion vuoden 2003 talousarviossa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon
momentille 31.24.79 8 400 000
euroa kantatien 51 Kivenlahti—Kirkkonummi-osuuden ensimmäiseen
rakennusvaiheeseen.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta
2002
- Raija Vahasalo /kok
- Markku Markkula /kok
- Matti Saarinen /sd
- Rauha-Maria Mertjärvi /vihr
- Jouko Jääskeläinen /kd
- Riitta Prusti /sd
- Juhani Sjöblom /kok
- Klaus Hellberg /sd
- Ola Rosendahl /r
- Rakel Hiltunen /sd
- Kari Uotila /vas
- Eero Akaan-Penttilä /kok
- Leena-Kaisa Harkimo /kok
- Tuula Haatainen /sd
- Leena Luhtanen /sd
- Matti Vanhanen /kesk
- Tanja Karpela /kesk