TALOUSARVIOALOITE 148/2004
vp
TAA 148/2004
vp - Sinikka Hurskainen /sd ym.
Tarkistettu versio 2.1
Määrärahan osoittaminen Imatran
rajanylityspaikan ympärivuorokautisen aukiolon toteuttamiseen
Eduskunnalle
Imatran—Svetogorskin rajanylityspaikka sai kansainvälisen
statuksen heinäkuussa 2002. Imatran rajanylityspaikka tarvitsee
edelleen kehittämistoimenpiteitä. Yhtenä tärkeimmistä kehittämistarpeista
on rahtiliikenteen edellytysten parantaminen, jotta alueen teollisuuden
kilpailukyky ei vaarantuisi logististen heikkouksien vuoksi. Elinkeinoelämälle
erittäin suuri merkitys on myös vuosittain lisääntyvän
henkilöliikenteen kasvumahdollisuuksien turvaamisella.
Globaalitalouden oloissa Suomella ei ole varaa jäädä logistisen
kilpailukyvyn osalta jalkoihin. Etelä-Karjalassa on maailmanlaajuisestikin merkittävä
metsäkeskittymä,
jonka kilpailuedellytykset riippuvat merkittävästi
rahtiliikenteen rajanylitysten sujuvuudesta. Tämä on
yksi tärkeimmistä kilpailutekijöistä.
Suomen ja Venäjän välisen rautatierajanylityksen
kansainvälistyminen on molempiin suuntiin kulkevan rahtiliikenteen
kehittymisen kannalta välttämätöntä.
Imatran rajanylityspaikka tarvitsee aineellisia voimavaroja
rajanylityksen kehittämiseksi myös sen vuoksi,
että nopeiden itäjunien liikennöinnin toteutuminen
Pietarin ja Helsingin välillä tulee entisestään
kuormittamaan Imatran rajanylityspaikkaa lisääntyvällä rahtiliikenteen
määrällä.
Myös henkilöliikenteen kasvun turvaaminen on
Imatran seudulle ja koko Suomelle erittäin tärkeää.
Kaakkois-Suomen rajavartioston valvomilla rajanylityspaikoilla henkilöliikenne
on kasvanut 5—10 %:n vuosivauhdilla.
Venäläisten matkustajien suhteellinen osuus on
kasvanut vuosittain. Imatran rajanylityspaikalla kirjattiin tämän
vuoden heinäkuussa 63 175 rajanylittäjää, joista
44 prosenttia oli venäläisiä. Arvioiden
mukaan venäläisten rajanylitysten suhteellinen
määrä tulee tulevaisuudessa kasvamaan
entisestään.
Rahti- ja henkilöliikenteen turvaaminen edellyttää Imatran
rajanylityspaikan ympärivuoro-kautista aukioloa. Rajanylityspaikan
nykyinen rajoitettu aukiolo pienentää matkailija-
ja rahtiliikenteen kapasiteettia, mikä on alueen elinkeinoelämän
tarpeiden vastaista. Imatran rajanylityspaikan ympärivuorokautisuuden
esteenä on tarvittavien resurssien puute, sillä rajanylityspaikan
ympärivuorokautisuus aiheuttaisi Kaakkois-Suomen rajavartiolaitokselle
rajahenkilöstön lisäämistarpeen,
ja tähän rajavartiolaitoksella ei nykyisten määrärahojen
puitteissa ole aineellisia mahdollisuuksia.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon
momentille 26.90.21 lisäyksenä 250 000
euroa Imatran rajanylityspaikan ympärivuorokautisen aukiolon
toteuttamiseen.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2004
- Sinikka Hurskainen /sd
- Markku Laukkanen /kesk
- Seppo Lahtela /kesk
- Reijo Paajanen /kok
- Anneli Kiljunen /sd