TALOUSARVIOALOITE 154/2005 vp

TAA 154/2005 vp - Pertti Hemmilä /kok 

Tarkistettu versio 2.1

Määrärahan osoittaminen rantaradan oikaisun suunnitteluun

Eduskunnalle

Kuluneen vuoden aikana on havaittu useita vakavia vikoja rataverkon kunnossa. Viat ovat aiheuttaneet onnettomuuksia, joista on onneksi selvitty vain kalustovaurioilla ja liikenteen keskeytyksillä ilman henkilövahinkoja. Viat ovat myös aiheuttaneet paljon viivästyksiä junaliikenteessä. Ratahallintokeskuksen selvityksen mukaisesti huolestuttavan suuri osa Suomen rataverkostosta on hälyttävän huonossa kunnossa ja kaipaa pikaista kunnostusta ja uusimista liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden takaamiseksi. Ratojen korvausinvestoinnit laskevat kahteen kolmannekseen viime vuosien tasosta, eli noin 100 miljoonan euron tasolle. Korvausinvestointien tarve on tällä hetkellä 170 miljoonaa euroa vuodessa. Tällaisella rahoituksella pystytään hoitamaan välttämättömimmät korjaukset, mutta rataverkon pitkäjänteinen kehittäminen ei ole mahdollista.

Suomalaisen elinkeinoelämän toiminta pitkien etäisyyksien maassa edellyttää toimivaa rataverkkoa sekä tavara- että henkilöliikenteen hoitamiseksi. Nykyisellään sekä rataverkon kunnostaminen että rataverkon linjausten uudistaminen eivät määrärahojen puutteessa tapahdu sellaisella nopeudella, että tehdyillä toimenpiteillä olisi todellista vaikutusta. Suurten investointien ja korjausten sijasta tehdään pieniä parannuksia siellä täällä — lukuun ottamatta Lahden oikoradan rakentamista.

Rantarata kulkee Karjaa kautta. Tämä pidentää noin 30 km:lla Helsingin ja Turun välistä rataosuutta. Rantaradan oikaisu loisi huomattavasti paremmat toiminta- ja kilpailuedellytykset VR:lle, parantaisi alueen yritysten mahdollisuuksia hyödyntää rautatieyhteyksiä sekä selkeästi kohentaisi matkustajien palvelutasoa. Uuden moottorien, valtatien 1, valmistuessa VR:n kilpailukyky välillä Helsinki—Turku joutuu todelliseen koetukseen, koska linja-autoyhteydet nousevat kilpailemaan tasaväkisesti rautatieliikenteen kanssa niin kestoajan kuin erityisesti hinnan suhteen. Rantaradan kunto ei ole kovinkaan hyvä, mikä aiheuttaa myöhästymisiä ja jatkuvia korjaustarpeita. Sen sijaan, että rataa kunnostetaan pienillä budjeteilla sieltä täältä vuodesta toiseen, tulisi käynnistää sekä radan oikaisemisen että kunnostamisen suunnittelu.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon momentille  31.40.21 lisäyksenä 100 000 euroa rantaradan Helsinki—Turku oikaisemisen suunnitteluun.

Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2005

  • Pertti Hemmilä /kok