TALOUSARVIOALOITE 158/2007 vp

TAA 158/2007 vp - Matti Kangas /vas ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen valtatien 4 välin Kanavuori—Haapalahti parantamiseen Vaajakoskella

Eduskunnalle

Valtatie 4 on osa yleiseurooppalaista TEN-päätieverkkoa. Se kuuluu ehdotettuun runkoverkkoon ja on lyhin ja keskeisin yhteys pääkaupunkiseudun ja Pohjois-Suomen välillä. Tie palvelee valtakunnallisen tavaraliikenteen merkittävänä väylänä ja pitkämatkaisten kuljetusten yhteytenä. Valtatien 4 toimivuus ja turvallisuus ovat ehdottomia edellytyksiä runkoväylien liittymäkohtaan kehittyvälle Jyvässeudun logistiselle keskittymälle.

Tiejakso Kanavuoren ja Haapalahden välillä on osa valtateitä 4, 9, 13 ja 23. Eurooppalaisen ja valtakunnallisen merkityksen ohella tiellä on tärkeä rooli Jyväskylän kaupunkiseudun liikenneverkossa. Pitkämatkaisen liikenteen sisääntuloväylänä toimimisen lisäksi tie välittää runsaasti kasvavan maakuntakeskuksen työmatka- ja asiointiliikennettä. Vaajakosken alueen maankäyttö on voimakkaassa kehitysvaiheessa.

Tien nykyinen liikennemäärä on kaksikaistaisella tiejaksolla 17 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, kesällä yli 20 300. Raskasta liikennettä on keskimäärin 1 700 ajoneuvoa vuorokaudessa. Vuoteen 2040 mennessä tien liikennemäärän ennustetaan kasvavan tasolle 24 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Onnettomuusriski on suurin liittymissä. Hanke koostuu kolme kilometriä pitkän moottoritieosuuden rakentamisesta Kanavuoresta valtateiden 4 ja 9 liittymästä Haapalahteen nykyisen moottoritien eritasoliittymään saakka sekä tarvittavista eritasoliittymistä ja liittyvien teiden ja katujen järjestelyistä. Nykyistä tietä tullaan kehittämään maankäyttöä palvelevana katumaisena jaksona, joka jää moottoritien rinnakkaisväyläksi.

Kokonaisuutena hanke on liikenne- ja viestintäministeriön pitkän aikavälin kehittämistavoitteiden mukainen, tukee valtioneuvoston alueidenkehittämistavoitteita ja on liikenneteknisesti hyvin kannattava. Hanke edistää runkotieverkon liikenteen turvallisuutta ja toimivuutta sekä vaikuttaa olennaisesti kasvavan Jyväskylän seudun kilpailukykyyn.

Hankkeen 1990-luvulla laadittu tiesuunnitelma tulee vanhentuneena laatia uudelleen. Ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on noin 30 miljoonaa euroa ja koko moottoritiehankkeen noin 60 miljoonaa euroa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 talousarvioon momentille  31.24.21 lisäyksenä 5 000 000 euroa valtatien 4 jakson Kanavuori—Haapalahti parannustyön aloittamiseen Vaajakoskella.

Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2007

  • Matti Kangas /vas
  • Reijo Laitinen /sd
  • Lauri Oinonen /kesk
  • Anne Kalmari /kesk
  • Toimi Kankaanniemi /kd
  • Henna Virkkunen /kok
  • Susanna Huovinen /sd
  • Tuula Peltonen /sd
  • Tero Rönni /sd