TALOUSARVIOALOITE 158/2007
vp
TAA 158/2007
vp - Matti Kangas /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen valtatien
4 välin Kanavuori—Haapalahti parantamiseen Vaajakoskella
Eduskunnalle
Valtatie 4 on osa yleiseurooppalaista TEN-päätieverkkoa.
Se kuuluu ehdotettuun runkoverkkoon ja on lyhin ja keskeisin yhteys
pääkaupunkiseudun ja Pohjois-Suomen välillä.
Tie palvelee valtakunnallisen tavaraliikenteen merkittävänä väylänä ja
pitkämatkaisten kuljetusten yhteytenä. Valtatien
4 toimivuus ja turvallisuus ovat ehdottomia edellytyksiä runkoväylien
liittymäkohtaan kehittyvälle Jyvässeudun
logistiselle keskittymälle.
Tiejakso Kanavuoren ja Haapalahden välillä on
osa valtateitä 4, 9, 13 ja 23. Eurooppalaisen ja valtakunnallisen
merkityksen ohella tiellä on tärkeä rooli
Jyväskylän kaupunkiseudun liikenneverkossa. Pitkämatkaisen
liikenteen sisääntuloväylänä toimimisen
lisäksi tie välittää runsaasti kasvavan
maakuntakeskuksen työmatka- ja asiointiliikennettä.
Vaajakosken alueen maankäyttö on voimakkaassa
kehitysvaiheessa.
Tien nykyinen liikennemäärä on kaksikaistaisella
tiejaksolla 17 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, kesällä yli
20 300. Raskasta liikennettä on keskimäärin
1 700 ajoneuvoa vuorokaudessa. Vuoteen 2040 mennessä tien
liikennemäärän ennustetaan kasvavan tasolle
24 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Onnettomuusriski on suurin
liittymissä. Hanke koostuu kolme kilometriä pitkän moottoritieosuuden
rakentamisesta Kanavuoresta valtateiden 4 ja 9 liittymästä Haapalahteen
nykyisen moottoritien eritasoliittymään saakka sekä tarvittavista
eritasoliittymistä ja liittyvien teiden ja katujen järjestelyistä.
Nykyistä tietä tullaan kehittämään
maankäyttöä palvelevana katumaisena jaksona,
joka jää moottoritien rinnakkaisväyläksi.
Kokonaisuutena hanke on liikenne- ja viestintäministeriön
pitkän aikavälin kehittämistavoitteiden
mukainen, tukee valtioneuvoston alueidenkehittämistavoitteita
ja on liikenneteknisesti hyvin kannattava. Hanke edistää runkotieverkon
liikenteen turvallisuutta ja toimivuutta sekä vaikuttaa
olennaisesti kasvavan Jyväskylän seudun kilpailukykyyn.
Hankkeen 1990-luvulla laadittu tiesuunnitelma tulee vanhentuneena
laatia uudelleen. Ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on
noin 30 miljoonaa euroa ja koko moottoritiehankkeen noin 60 miljoonaa
euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 talousarvioon
momentille 31.24.21 lisäyksenä 5 000 000
euroa valtatien 4 jakson Kanavuori—Haapalahti parannustyön
aloittamiseen Vaajakoskella.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2007
- Matti Kangas /vas
- Reijo Laitinen /sd
- Lauri Oinonen /kesk
- Anne Kalmari /kesk
- Toimi Kankaanniemi /kd
- Henna Virkkunen /kok
- Susanna Huovinen /sd
- Tuula Peltonen /sd
- Tero Rönni /sd