TALOUSARVIOALOITE 180/2005
vp
TAA 180/2005
vp - Sinikka Hurskainen /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen opintokeskusten opintokerhotoimintaan
Eduskunnalle
Hallituksen kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelman
keskeisenä painotuksena on suomalaisen ja eurooppalaisen
kansalaisyhteiskunnan merkitys kansalaiskeskustelun paikkana ja
demokratian edellyttämien valmiuksien kehittäjänä.
Siinä syntyvän sosiaalisen pääoman
merkitys nähdään perustavan tärkeäksi.
Demokratia edellyttää tietoista aktiiviseen ja
demokraattiseen kansalaisuuteen kohdistuvaa kasvatusta. Tämä näkyy
myös politiikkaohjelman ensimmäisenä keskeisenä tavoitteena.
Opintokeskukset ovat vapaan sivistystyön alalla selkeimmin
nimenomaan kansalaisyhteis-kunnan oppilaitoksia. Niiden ylläpitäjät
ovat kansalaisjärjestöjen muodostamia sivistysjärjestöjä,
joiden aatetausta kattaa koko kansalaisjärjestökentän
poliittisista puolueista ammatillisiin, sosiaalialan, harrastustoiminnan
ja uskonnollisiin järjestöihin. Opintokeskusten
toiminnan ydinalue on opintoyhteistyö kansalaisjärjestöjen kanssa.
Valtaosa opintokeskusten koulutus- ja opintotoiminnasta tapahtuu
välittömästi kansalaisjärjestöjen
sisällä ja osana niiden toimintaa. Opintokeskukset
tukevat ja edistävät yksilöiden persoonallista
kehittymistä erityisesti yhteisöjen jäseninä ja
aktiivisina kansalaisina. Ne mieltävät tehtäväkseen
kansalaisyhteiskunnan elinvoimaisuuden lisäämisen
ja demokratian vahvistamisen kansalaistoiminnan ruohonjuuritasolla.
Opintokeskukset toteuttavat näin kansalaisvaikuttamisen
politiikkaohjelman päämääriä kaikessa
toiminnassaan. Niiden osuus koko vapaan sivistystyön kansalaiskasvatukseen
ja -vaikuttamiseen liittyvien sisältöjen toteuttamisesta
on keskeinen.
Opintokeskusten omaleimaisin työmuoto, opintokerho,
on kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelman kannalta erityisen
merkittävä. Opintokerho on vapaasti muodostettu
opintoryhmä, jonka jäsenet määrittelevät
itse oppimistavoitteensa. Opintokerho on parhaimmillaan yksi sosiaalisen
pääoman syntymisen dynamoista, koska se syntyy
kansalaistoiminnan keskellä, tavallisesti osana järjestötoimintaa.
Opintokerho on lähellä arkielämää ja
tarjoaa kohtauspaikan, jossa voidaan etsiä uutta tietoa
ja uusia ratkaisuja kokemuksia vaihtaen ja niistä keskustellen. Opintokerho
tukee sosiaalisten verkostojen rakentumista ja ihmisten toimintaa
niissä.
Kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmassa on selkeä tilaus
opintokerhoille. Opintokeskuk-set ovat myös ryhtyneet määrätietoisesti
kehittämään tätä toimintamuotoaan
yhteistyössä opetusministeriön kanssa.
Asiaa koskeva esiselvitys valmistui toukokuussa, ja siihen perustuvia
kehittämisprojekteja ollaan parhaillaan käynnistämässä.
Opintokerhon kehittämisessä tarvitaan sekä ohjaustoiminnan
vahvistamista että muita kehittämistoimia.
Hallituksen esityksessä valtion vuoden 2006 talousarvioksi
on tehty rakenteellisia muutoksia. Tällöin on
mm. vähennetty opintokerhojen valtionosuuksien
rahoitusta 433 000 eurolla. Vähennys on yli 30 % edellisen
vuoden määrästä. Tämä merkitsee
dramaattista heikennystä opintokeskusten omaleimaisimman
toimintamuodon kohdalla. Opintokerhojen rahoitus tulisikin palauttaa
vuoden 2005 tasolle.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon
momentille 26.69.55 lisäyksenä 433 000
euroa opintokeskusten opintokerhotoimintaan.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
2005
- Sinikka Hurskainen /sd
- Minna Lintonen /sd
- Jutta Urpilainen /sd
- Esko Ahonen /kesk
- Tuomo Hänninen /kesk
- Marja Tiura /kok
- Säde Tahvanainen /sd
- Markku Laukkanen /kesk
- Reijo Paajanen /kok
- Esa Lahtela /sd
- Kalevi Olin /sd
- Marjaana Koskinen /sd
- Kirsi Ojansuu /vihr
- Heli Paasio /sd
- Pia Viitanen /sd
- Anneli Kiljunen /sd
- Pentti Tiusanen /vas
- Kaarina Dromberg /kok
- Raija Vahasalo /kok
- Tatja Karvonen /kesk
- Rauno Kettunen /kesk