TALOUSARVIOALOITE 180/2005 vp

TAA 180/2005 vp - Sinikka Hurskainen /sd ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen opintokeskusten opintokerhotoimintaan

Eduskunnalle

Hallituksen kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelman keskeisenä painotuksena on suomalaisen ja eurooppalaisen kansalaisyhteiskunnan merkitys kansalaiskeskustelun paikkana ja demokratian edellyttämien valmiuksien kehittäjänä. Siinä syntyvän sosiaalisen pääoman merkitys nähdään perustavan tärkeäksi. Demokratia edellyttää tietoista aktiiviseen ja demokraattiseen kansalaisuuteen kohdistuvaa kasvatusta. Tämä näkyy myös politiikkaohjelman ensimmäisenä keskeisenä tavoitteena.

Opintokeskukset ovat vapaan sivistystyön alalla selkeimmin nimenomaan kansalaisyhteis-kunnan oppilaitoksia. Niiden ylläpitäjät ovat kansalaisjärjestöjen muodostamia sivistysjärjestöjä, joiden aatetausta kattaa koko kansalaisjärjestökentän poliittisista puolueista ammatillisiin, sosiaalialan, harrastustoiminnan ja uskonnollisiin järjestöihin. Opintokeskusten toiminnan ydinalue on opintoyhteistyö kansalaisjärjestöjen kanssa. Valtaosa opintokeskusten koulutus- ja opintotoiminnasta tapahtuu välittömästi kansalaisjärjestöjen sisällä ja osana niiden toimintaa. Opintokeskukset tukevat ja edistävät yksilöiden persoonallista kehittymistä erityisesti yhteisöjen jäseninä ja aktiivisina kansalaisina. Ne mieltävät tehtäväkseen kansalaisyhteiskunnan elinvoimaisuuden lisäämisen ja demokratian vahvistamisen kansalaistoiminnan ruohonjuuritasolla. Opintokeskukset toteuttavat näin kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelman päämääriä kaikessa toiminnassaan. Niiden osuus koko vapaan sivistystyön kansalaiskasvatukseen ja -vaikuttamiseen liittyvien sisältöjen toteuttamisesta on keskeinen.

Opintokeskusten omaleimaisin työmuoto, opintokerho, on kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelman kannalta erityisen merkittävä. Opintokerho on vapaasti muodostettu opintoryhmä, jonka jäsenet määrittelevät itse oppimistavoitteensa. Opintokerho on parhaimmillaan yksi sosiaalisen pääoman syntymisen dynamoista, koska se syntyy kansalaistoiminnan keskellä, tavallisesti osana järjestötoimintaa. Opintokerho on lähellä arkielämää ja tarjoaa kohtauspaikan, jossa voidaan etsiä uutta tietoa ja uusia ratkaisuja kokemuksia vaihtaen ja niistä keskustellen. Opintokerho tukee sosiaalisten verkostojen rakentumista ja ihmisten toimintaa niissä.

Kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmassa on selkeä tilaus opintokerhoille. Opintokeskuk-set ovat myös ryhtyneet määrätietoisesti kehittämään tätä toimintamuotoaan yhteistyössä opetusministeriön kanssa. Asiaa koskeva esiselvitys valmistui toukokuussa, ja siihen perustuvia kehittämisprojekteja ollaan parhaillaan käynnistämässä. Opintokerhon kehittämisessä tarvitaan sekä ohjaustoiminnan vahvistamista että muita kehittämistoimia.

Hallituksen esityksessä valtion vuoden 2006 talousarvioksi on tehty rakenteellisia muutoksia. Tällöin on mm. vähennetty opintokerhojen valtionosuuksien rahoitusta 433 000 eurolla. Vähennys on yli 30 % edellisen vuoden määrästä. Tämä merkitsee dramaattista heikennystä opintokeskusten omaleimaisimman toimintamuodon kohdalla. Opintokerhojen rahoitus tulisikin palauttaa vuoden 2005 tasolle.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon momentille  26.69.55 lisäyksenä 433 000 euroa opintokeskusten opintokerhotoimintaan.

Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2005

  • Sinikka Hurskainen /sd
  • Minna Lintonen /sd
  • Jutta Urpilainen /sd
  • Esko Ahonen /kesk
  • Tuomo Hänninen /kesk
  • Marja Tiura /kok
  • Säde Tahvanainen /sd
  • Markku Laukkanen /kesk
  • Reijo Paajanen /kok
  • Esa Lahtela /sd
  • Kalevi Olin /sd
  • Marjaana Koskinen /sd
  • Kirsi Ojansuu /vihr
  • Heli Paasio /sd
  • Pia Viitanen /sd
  • Anneli Kiljunen /sd
  • Pentti Tiusanen /vas
  • Kaarina Dromberg /kok
  • Raija Vahasalo /kok
  • Tatja Karvonen /kesk
  • Rauno Kettunen /kesk