TALOUSARVIOALOITE 181/2004 vp

TAA 181/2004 vp - Kauko Juhantalo /kesk ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen väylätöiden aloittamiseen Porissa ja Raumalla

Eduskunnalle

Suomen sijainti merimatkan takana keskiseen Eurooppaan nähden asettaa kovat haasteet maamme ulkomaanliikenteen hoidolle, satamille ja väylille. Toisaalta vahva merenkulkuelinkeino antaa runsaasti mahdollisuuksia tuottoisaan toimintaan ja työmahdollisuuksia.

Porin ja Rauman satamilla on merkittävä vaikutus Satakunnan elinkeinoelämässä. Niiden välitön työllistävä vaikutus on noin 1 660 htv ja välillinen vajaa 400 htv. Sidonnaiset vaikutukset ovat noin 4 600 htv.

Liikenne- ja viestintäministeriön asettaman meri- ja sisävesiväylien pitkän tähtäimen kehittämisohjelmassa maakunnan molempiin keskeisiin satamiin on kaavailtu uutta väylää.

Raumalle johtaa kaksi väylää: Valkeakarin 7,5 metrin ja Rihtniemen 10 metrin väylät. Rauman satamaa ollaan jatkuvasti laajentamassa. Erityisesti paperirahtaukset edellyttävät entistä suurempaa laivakokoa, jonka edellytyksenä puolestaan on kuitenkin nykyistä syvempi, joko 11 tai 12 metrin väylä.

Väylätöiden kustannusarvio on valittavasta vaihtoehdosta riippuen joko 19 milj. euroa (Valkeakari) tai 21 milj. euroa (Rihtniemi). Sataman osalta kustannukset ovat samat, 1,9 milj. euroa.

Porin Mäntyluodon väylä tulee syventää nykyisestä 10 metristä 12 metriin. Outokumpu Harjavalta Metals Oy:n tuotantosuunnitelmat edellyttävät raaka-aineen tuonnin lisäämistä. Väylän syventämisen ohella myös satamassa on tehtävä ruoppaustöitä.

Väylätöiden kustannusarvio on 5—10 milj. euroa ja sataman osalta 5 milj. euroa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon momentille  31.30.77 lisäyksenä 10 000 000 euroa Porin ja Rauman väylätöiden aloittamiseen.

Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004

  • Kauko Juhantalo /kesk
  • Mikko Elo /sd
  • Anne Holmlund /kok
  • Pirkko Peltomo /sd