TALOUSARVIOALOITE 185/2012
vp
TAA 185/2012
vp - Timo V. Korhonen /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen maaseudun
palveluohjelman toteuttamiseen
Eduskunnalle
Monien tutkimusten mukaan palvelurakenteen selkeys
ja palvelujen saavutettavuus maaseudulla on heikentynyt merkittävästi.
Etäisyydet sekä julkisiin että yksityisiin
palveluihin ovat kasvaneet, minkä seurauksena kylien arkiturvallisuus, arjen
sujuvuus ja asumisen mahdollisuudet heikkenevät oleellisesti.
Palvelusaavutettavuuden ongelmien laajuudesta kertoo se, että useampi tutkimus
kyseenalaistaa kansalaisten perusoikeuksien yhdenvertaisen toteutumisen
asuinpaikasta riippumatta. Hallituksen ajama kuntauudistus on omiaan
lisäämään maaseudun palvelujen saatavuutta.
Työ- ja elinkeinoministeriön hyväksymässä Maaseutupoliittisessa
toimenpideohjelmassa 2012—2015 todetaan, että palvelujen
kehittämisessä on siirryttävä sektorikohtaisesta
tarkastelusta asiakaslähtöiseen. Tutkimuksissa
todetaan, että kaupunkeihin ja suuriin keskuksiin suunnitellut
rakenteet ja järjestelmät eivät useinkaan toimi
maaseutualueilla, jossa harva asutus, pitkät etäisyydet
ja usein keskuksia alhaisempi tulotaso vaikuttavat palvelujen käytännön
saatavuuteen, saavutettavuuteen ja palvelumarkkinoiden toimivuuteen.
Tutkimuksissa nostetaan myös esille uusia paikallisia ratkaisuja,
joiden avoimilla, asukkaita, kolmatta sektoria ja osuuskuntia osallistavilla
toimintatavoilla on saavutettu sekä inhimillisiä että taloudellisesti
edullisia lähipalveluratkaisuja.
Yksi maaseutupoliittisen toimenpideohjelman tärkeistä toimista
on, että suunnitellaan ja tuotetaan maaseudun asukkaiden
palvelut asiakaslähtöisesti, poikkisektoriaalisesti
ja paikallisten olosuhteiden ehdoilla ja otetaan maaseudun erityisolosuhteet
huomioon kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa ja valtionhallinnon
päätöksiä valmisteltaessa. Toimenpiteeseen
kuuluu maaseudun palveluohjelman toteutus valtiovarainministeriön
hallinnossa yhteistyössä kuntien kanssa.
Suomi on Euroopan maaseutumaisin maa. Vuonna 2009 reilu kolmannes
Suomen väestöstä asui maaseudulla, ja
arvioidaan, että tällä hetkellä on
yli 100 000 ihmistä, jotka asuvat kaukana palveluista.
Hallituksen kirjaamiin kuntauudistuksen tavoitteisiin sisältyy
muun muassa laadukkaiden ja yhdenvertaisten kunnallisten palveluiden
turvaaminen asiakaslähtöisesti koko maassa. Valitettavasti
tavoite ja hallituksen toimet kuntauudistuksessaan ovat ristiriidassa
keskenään. Suurkuntahanke keskittää palveluita
karulla tavalla.
Jotta maaseudun elinvoimaisuus voisi hyödyntää koko
maan hyvinvointia ja elinvoimaisuutta, tulee maaseudun palvelut
pohtia omana kokonaisuutena maaseudun asukkaiden näkökulmasta.
Palvelut ja niiden toimivuus ovat keskeinen kysymys paitsi hyvinvoinnin
ja elinvoimaisuuden rakentamiselle myös demokratian, kansalaisten
osallisuuden ja osallistumisen ja mahdollisen arjen näkökulmasta.
Hallitusohjelmaan kirjattujen periaatteiden alueiden erilaisuuden
huomioimisesta ja palvelujen yhdenvertaisesta turvaamisesta asiakaslähtöisesti
koko maassa tulisi näkyä käytännön
toiminnassa, myös kaikilla hallinnollisilla tasoilla. Maaseudun
palveluohjelman toteuttaminen tukee palvelujen yhdenvertaista saatavuutta
kaikkialla maassa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013 talousarvioon
momentille 32.50.62 lisäyksenä 400 000
euroa maaseutupoliittisen toimenpideohjelman mukaiseen kansallisen
maaseudun palveluohjelman toteuttamiseen.
Helsingissä 28 päivänä syyskuuta
2012
- Timo V. Korhonen /kesk
- Jari Leppä /kesk
- Anne Kalmari /kesk
- Elsi Katainen /kesk
- Simo Rundgren /kesk