TALOUSARVIOALOITE 188/2004
vp
TAA 188/2004
vp - Antti Kaikkonen /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen kiertoliittymän
rakentamiseen Tuusulan kirkonkylässä
Eduskunnalle
Tuusulan kunta on kantanut vastuuta pääkaupunkiseudulle
suuntautuneen muuttoliikkeen vastaanottamisesta. Tuusulan kunnan
ja lähialueiden nopeasti kasvaneen asukasmäärän
takia monet Tuusulan liikennejärjestelyt ovat jääneet
alimitoitetuiksi. Liikenneväylien liian pieni välityskyky
on eritoten ongelma liikenteen solmukohdissa. Erittäin
vaikea Keski-Uudenmaan liikenteen solmukohta sijaitsee Tuusulan
kirkonkylässä, jossa risteävät
tiet Keravalle (pt 11610), Tuusulan keskukseen (mt 145) ja Järvenpäähän
(mt 145). Liittymä sijaitsee Tuusulan keskustan äärilaidalla,
ja sitä kuormittavat suurelta osin naapurikuntien Järvenpään
ja Keravan liikennevirrat.
Tuusulan kirkonkylän vilkkaimman risteyksen liikennemäärät
ovat jo kauan edellyttäneet turvallisempaa ja tehokkaampaa
ratkaisua. Liittymän liikennemäärät
ovat viime vuosina vielä kasvaneet huomattavasti. Liikenteenlaskentaan perustuvassa
arviossa liikennemääristä on todettu
seuraavaa: vuorokauden aikana risteyksestä kääntyy
Hyrylään 16 480—18 080,
Järvenpäähän 11 043—15 550
ja Keravalle 7 130—7 249 ajoneuvoa. Liikennemäärät
ylittävät pääosan koko Suomen
päätieverkon liikennemääristä. Tällaisilla
liikennemäärillä on muualla yleisellä tieverkolla
tehty risteyksien turvallisuutta ja kapasiteettia parantavia toimia.
Varsinkin ruuhka-aikoina liikennemäärät
nousevat huomattavasti yli risteyksen välityskyvyn. Tämän
vuoksi onnettomuusriski kasvaa erittäin suureksi vasemmalle
kääntyvien liikennevirtojen joutuessa käyttämään
aivan liian lyhyitä välejä päävirrassa,
ja liikenne ruuhkautuu pahasti. Onnettomuusriskin pienentämiseksi
ja pitenevien ruuhkien hallituksi purkamiseksi risteykseen
on saatava jokin liikenteen ohjaus- tai jakamisjärjestelmä.
Ratkaisuksi Tuusulan kirkonkylän liikenteenohjaukseen
on mietitty myös liikenteen ohjaamista liikennevaloilla.
Risteyksen liikennemäärät ovat kuitenkin
niin suuria, ettei sen ohjaaminen liikennevaloilla ole kovin hyvä ratkaisu.
Liikennevaloristeyksien on todettu olevan välityskyvyltään
oleellisesti alhaisempia kuin kiertoliittymien, joten kyseisen solmukohdan
purkaminen on ratkaistavissa parhaiten kiertoliittymän rakentamisella.
Kiertoliittymän parantamat liikennejärjestelyt
voitaisiin myös ottaa huomioon mahdollisen Tuusulan itäisen
ohitustien jatketta suunniteltaessa. Hanke on seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa
(KEHYLI) kuntien yhteisesti sopimassa ykköskorissa itäisen
ohikulkutien jatkeen osana, mutta tiepiirillä ei ole rahoitusta
hankkeelle. Tuusulan kunta on omassa budjetissaan valmistautunut
osallistumaan kyseisen hankkeen toteuttamiseen.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon
momentille 31.24.21 lisäyksenä 300 000
euroa kiertoliittymän rakentamiseksi teiden 145 ja 11610 sekä Tuusulan
kadun Kirkkotien liittymään Tuusulan kirkonkylässä.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2004