TALOUSARVIOALOITE 188/2006
vp
TAA 188/2006
vp - Pertti Hemmilä /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Työllistämis-, koulutus- ja erityistoimiin
ehdotetun määrärahan vähentäminen
Eduskunnalle
Työministeriön momentin 34.06.51 työllistämis-,
koulutus- ja erityistoimien määrärahoja
saa käyttää muun muassa seuraaviin tarkoituksiin:
työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen, palkkatukeen ja
työllistämiseen valtionhallinnolle, työvoiman
liikkuvuuden edistämiseen, työllisyyspoliittiseen
projektitukeen, julkisten työvoimapalvelujen erityistoimiin
jne.
Työttömien määrä on
tänä vuonna laskenut noin 50 000 henkilöllä.
Työvoimakoulutuksessa on parhaillaan noin 20 000
työtöntä. Tämän vuoden
alussa vastaava luku oli yli 28 000, ja vuonna 2005 koulutuksissa
oli keskimäärin vajaat 30 000 henkilöä.
Työttömiä työnhakijoita oli vuonna
2003 yli 280 000, ja tuolloin työllistämis-,
koulutus- ja erityistoimien rahoitukseen oli varattu 467 miljoonaa
euroa. Tällä hetkellä työttömiä on
n. 100 000 vähemmän, noin 180 000, mutta
talousarvioesityksessä esitetyt varat ovat nousseet peräti
516 miljoonaan euroon.
Työllistämiskoulutuksista todetaan työministeriön
sivulla seuraavaa: "Työvoimapoliittinen aikuiskoulutus
(työvoimakoulutus) on työhallinnon rahoittamaa
koulutusta, joka on opiskelijoille maksutonta. Työvoimakoulutus
on suunniteltu ensi sijassa työttömille työnhakijoille
ja työttömyyden uhkaamille 20 vuotta täyttäneille
henkilöille. Tietyin edellytyksin myös muut henkilöt
kuten työssä olevat ja työvoiman ulkopuolella
olevat voivat osallistua koulutukseen. Koulutuksen sisältö vastaa
yleensä muun aikuiskoulutuksen, esimerkiksi omaehtoisen
aikuiskoulutuksen, opetussisältöjä. Usein
koulutus on ammattitutkintoon tai sen osaan tähtäävää.
Työvoimakoulutuksen tavoitteena on antaa koulutusta, joka parantaa
työhön sijoittumisedellytyksiä."
Työttömien määrä on
vähentynyt, samoin myös työvoimakoulutuksissa
olevien työttömien määrä.
Jotta työtön ei menetä työttömyyskorvaustaan,
hänen on osallistuttava työllistämiskoulutuksiin.
Työllistämiskoulutusten tavoitteena on parantaa
työttömän työhön sijoittumisedellytyksiä.
Valitettavan usein koulutukset ovat olleet huonolaatuisia, sisällöltään
köyhiä ja ovat ennemminkin nimellisesti järjestettyjä kuin
varsinaisesti työttömän kehittymistä edistäviä.
Useat työttömät ovat kokeneet koulutuksen
ajan hukkana ja heidän aliarvioimisenaan. Myös
muut näennäiset, työllisyystilastojen
kaunistelemiseen tähtäävien toimenpiteiden
rahoitus tulisi leikata. Erilaisten näennäisten
toimenpiteiden sijaan tulee löytää ratkaisuja,
jotka kohentavat työttömän tilannetta
pidemmäksi aikaa.
Kesällä 2006 julkaistiin Työvoimapoliittisten toimenpiteiden
vaikutusten arviointiraportti. Raportin mukaan valmentava työvoimakoulutus
ja julkiselle sektorille tapahtuva tukityöllistäminen osoittautuivat
varsin tehottomiksi. Vajaan neljän vuoden tarkasteluaikana
toimenpiteiden työllisyysvaikutukset olivat kovin vaihtelevat.
Ammatillisen työvoimakoulutuksen vaikutukset avoimeen työllisyyteen
vaihtelivat suuresti eri aloittamisajankohtien ja seuranta-ajankohtien
suhteen. Keskimäärin vaikutus jäi kuitenkin
alle kymmenen prosenttiyksikön. Valmentavan työvoimakoulutuksen
työllisyysvaikutus pysytteli koko seuranta-ajan lähellä nollaa.
Erityisesti työttömyyden alkupuolella aloitetut
valmentavat työvoimakoulutusjaksot osoittautuivat kaltaistamismenetelmän
perusteella tehottomiksi. Sen sijaan pidempään
(12 kuukautta) työttömänä olleilla
työllisyysvaikutukset olivat vähän paremmat.
Työttömien määrä on
vähentynyt. Erilaisten työllistämiskoulutusten
tehokkuus ja panos-tuotto -suhde on vähintäänkin
kyseenalainen. Tästä huolimatta työllistämis-,
koulutus- ja erityistoimien rahoitusta ollaan jälleen talousarvioesityksessä kasvattamassa.
Näillä nykyisen muotoisilla toimilla ei saavuteta
työttömien kannalta tarvittavia tuloksia.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta vähentää valtion
vuoden 2007 talousarvion momentilta 34.06.51 55 000 000
euroa työllistämis-, koulutus- ja erityistoimiin
ehdotetusta määrärahasta.
Helsingissä 22 päivänä syyskuuta
2006
- Pertti Hemmilä /kok
- Reijo Paajanen /kok