Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 203/2008 vp - Ilkka Kantola /sd
Tarkistettu versio 2.0
Kansainvälisessä vertailussa rautateiden osuus Suomen kotimaan tavaraliikenteestä on korkea ja henkilöliikenteessäkin keskitasoa. Rautatieliikenteen osuuden kasvattaminen on edelleen tavoiteltavaa sekä henkilö- että tavaraliikenteessä rautateiden turvallisuuden, taloudellisuuden ja ekotehokkuuden perusteella. Kasvutavoitteen toteutumista vaikeuttaa kuitenkin rataverkon kunnon asteittainen heikentyminen resurssipulan vuoksi.
Helsingin ja Turun välisen rautatieliikenteen kehittämistä selvittänyt työryhmä julkaisi raporttinsa vuonna 2006. Työryhmä totesi, että Helsingin ja Turun välinen nopea rautatieyhteys on strategisesti tärkeä Suomen liikennejärjestelmälle.
Voimassaoleva hallitusohjelma korostaa kestävää kehitystä ja turvallista liikennettä. Koska raideliikenteen edistäminen tukee asetettujen energiansäästö- ja ilmastotavoitteiden saavuttamista, on myös Turun ja Helsingin välisen ratayhteyden kehittämistä syytä kiirehtiä. Helsingin ja Turun välisen radan parantaminen lyhentäisi matka-aikoja ja elinkeinoelämä hyötyisi erityisesti akselipainojen nostamisesta.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon momentille 31.10.22 lisäyksenä 10 000 000 euroa Helsingin ja Turun välisen rautatieyhteyden kehittämiseen.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2008