Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 226/2010 vp - Ilkka Kantola /sd
Tarkistettu versio 2.0
Yhteysaluksilla on suuri merkitys asutun saariston elävänä pysymisessä. Alusten varassa ovat saariston asukkaiden monet viranomaispalvelut, päivittäinen asiointi ja turvallisuus. Toimivat liikenneyhteydet ovat perusedellytys myös saaristossa toimiville yrityksille.
Lounaissaaristossa asukkaiden arkea vaikeuttavat vanhat, jopa 1960-luvulla rakennetut yhteysalukset. Alukset ovat selvittäneet katsastukset, mutta käytännössä niiden toimintavarmuus on heikentynyt. Varsinkaan jääolosuhteissa moottorien teho ei riitä, eikä jatkuvien korjausten takia alusten aikatauluihin voi luottaa. Maantielautta- ja yhteysalusliikenteen yli-ikäisen kaluston ongelma on tunnistettu myös valtioneuvoston liikennepoliittisessa selonteossa (VNS 3/2008 vp).
Saariston kehityksen edistämisestä annetun lain (494/1981) mukaan valtion on pyrittävä huolehtimaan siitä, että saariston vakituisella väestöllä on käytettävissään kuljetuspalvelut. Riittävien ja turvallisten liikenneyhteyksien takaamiseksi uusien alusten hankinta ja yhteysaluslaitureiden kunnostus on välttämätöntä.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2011 talousarvioon momentille 31.30.64 lisäyksenä 10 000 000 euroa yhteysalushankintoihin ja yhteysaluslaitureiden kunnostukseen.
Helsingissä 20 päivänä syyskuuta 2010