Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 237/2008 vp - Matti Kauppila /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Kerava—Lahti-oikorata on toteutuessaan merkinnyt siirtymistä uuteen ja nopeaan raideliikenneaikaan. Se merkitsee matka-aikojen lyhenemistä Helsingistä Lahteen ja edelleen Pietariin. Oikorata parantaa koko itäisen Suomen pääliikenneyhteyksiä ja kansainvälisesti tärkeätä idän liikennettä. Pietarin yhteyden edelleen nopeuttaminen ja hyötyjen varmistaminen edellyttävät Lahti—Kouvola—Luumäki-rataosan perusparantamista, jolloin matka-aika Pietariin lyhenee edelleen 45 minuuttia.
Lähiliikenteen osalta on erittäin tärkeää, että hankkeeseen sisällytetään taajamajunien pysähdyspaikkojen rakentaminen Villähteelle ja Uuteenkylään. Ne parantaisivat merkittävästi suuresti kasvavan Nastolan nauhataajaman nykyisten ja tulevien toimintojen liikenneyhteyksiä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon momentille 31.10.22 lisäyksenä 63 000 000 euroa Lahti—Kouvola—Luumäki-rataosan parantamiseen.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2008