TALOUSARVIOALOITE 261/2007
vp
TAA 261/2007
vp - Valto Koski /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen valtatien
12 parantamiseen tieosuudella Lahti—Kausala
Eduskunnalle
Valtatie 12 Lahdesta Kouvolaan on yksi vilkkaimmin
raskaalla liikenteellä liikennöidyistä yksiajorataisista
väylistä Suomessa ja se tarjoaa vaihtoehdon pääkaupunkiseudun
kautta kulkevalle E18-tielle.
Valtatie 12 on tärkeä yhteys suomalaiselle
perusteollisuudelle kuten metsäteollisuudelle, erilaiselle
valmistusteollisuudelle, elintarviketeollisuudelle sekä rakennustuoteteollisuudelle.
Tien merkitys ei riipu minkään yksittäisen
toimialan kehittymisestä.
Suomalaisten yritysten Venäjän-vienti tulee kasvamaan
erittäin nopeasti lähivuosina, jopa yli 10 % vuodessa.
Viennin kasvu näkyy kuljetusmäärien kasvuna.
Arvotavaran vienti kasvaa nopeimmin. Vaihteluille herkän
transitoliikenteen osuus Suomen ja Venäjän välisestä liikenteestä on
vain 25 %, tie palvelee ensisijaisesti suomalaisten yritysten
tarpeita.
Raskas liikenne tiejaksolla kasvaa poikkeuksellisen nopeasti,
kasvu on ollut jopa 37 % viidessä vuodessa. Raskaan
liikenteen osuus on yli 20 % kokonaisliikenteestä.
Kouvolan alueelle on keskittymässä Venäjän ja
Kaukoidän suuntien logistiikkapalvelutoiminta useilla sektoreilla.
Tämä keskittää vientikuljetusten
virtoja myös valtatiellä 12.
Pietarin alue voidaan tulevaisuudessa toiminnallisesti kytkeä Suomen
logistiikkaklusteriin, mikäli infrastruktuuri ja palvelut
säilyvät korkeatasoisina.
Elinkeinoelämän näkökulmasta
valtatie 12 tulisi parantaa erityisesti häiriöherkkyyden
vähentämiseksi sekä tien kunnon parantamiseksi.
Nykyisin tien keskeinen ongelma on heikko liikenneturvallisuus ja
tie kuuluu kuolemantiheydeltään valtateiden vaarallisimpaan
viidennekseen. Vuosina 2001—2005 koko yhteysvälillä tapahtui
63 henkilövahinko-onnettomuutta, joissa kuoli 5 ihmistä.
Pääosa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista
oli kohtaamisonnettomuuksia.
Tiejakson liikennemäärät (KVL 2005)
ovat suurimmillaan Lahden ja Nastolan välillä; 12 500
ajoneuvoa/vrk. Nastolan ja Kouvolan välillä liikennemäärä on
6 900—8 600 ajoneuvoa/vrk. Raskaan
liikenteen osuus on 12—23 %.
Välin länsiosa Lahdesta valtatietä 4
Uuteenkylään asti (17 km) on leveäkaistaista
moottoriliikennetietä. Kouvolan päässä Tillolasta
Kelttiin on noin 10 km leveäpientareista sekaliikennetietä.
Jakson keskivaiheilla välillä Uusikylä—Tillola
on noin 25 km pitkä osuus hyvin kapeaa ja huonokuntoista
tietä. Ohittamismahdollisuudet ovat vähäiset
ja etenkin raskas liikenne aiheuttaa liikenteen jonoutumista. Tiestandardin
vaihtelu on liian suuri melko tasaisesta liikennekuormituksesta
huolimatta. Kausalassa tie kulkee taajamarakenteessa. Nopeusrajoitukset
vaihtelevat paljon ja 60 km/h:n rajoitusta on yli 5 km:n
matkalla.
Pohjaveden suojaustarvetta on Villähteellä, Uudessakylässä ja
Kausalassa. Eniten liikenteen meluhaittoja asutukselle on Villähteellä ja Kausalassa.
Hankkeen vaikutukset:
Liikenneturvallisuus paranee merkittävästi
vakavat kohtaamisonnettomuudet estävän keskikaiteen
ansiosta. Henkilövahingot vähenevät noin kolmanneksella
ja liikennekuolemat puolella nykyisestä. Liikenteen toimivuus
ja sujuvuus paranevat lisäkaistojen ja eritasoliittymien
ansiosta. Koko yhteysvälistä muodostuu standardiltaan ja
palvelutasoltaan yhtenäinen. Kevyen liikenteen ja paikallisen
liikenteen turvallisuus paranee väylillä ja rinnakkaisteillä.
Liikenteen haitat (turvattomuus, melu, estevaikutus) vähenevät erityisesti
Kausalassa.
Suunnitelmavalmiuden puolesta koko hankkeen toteuttaminen on
aloitettavissa vuonna 2009, osa jo sitä ennen.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 talousarvioon
momentille 31.24.78 lisäyksenä 95 000 000
euroa valtatien 12 parantamiseen tieosuudella Lahti—Kausala.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2007
- Valto Koski /sd
- Jouko Skinnari /sd