Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 269/2012 vp - Riitta Myller /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Julkisen joukkoliikenteen tarjonta on supistunutmaakunnissa rajusti jo useiden vuosien ajan. Lakkautuneiden vuorojen joukossa on ollut vuoroja, jotka ovat turvanneet maakunnan haja-asutusalueiden liikenneyhteyksiä ja toimineet runkolinjoina kuntien koulukuljetuksille. Erityisesti koulukuljetuksia palvelevien kaikille avoimien yhteyksien lopettaminen merkitsee tuntuvia kustannuspaineita kunnille, jotka lainsäädännön edellyttäminä on pakotettu ostamaan lakkautuneille yhteyksille korvaavat vuorot. Pidemmällä aikavälillä joukkoliikenteen kokonaismatkaketjut uhkaavat vaarantua kun syöttö- ja liityntävuorot lakkaavat yksi toisensa jälkeen ja järjestelmä sirpaloituu kohti toisistaan erillisiä linja-autovuoroja. Kohtuullisten joukkoliikennepalvelujen turvaaminen koko maassa on ihmisten arjen sujuvuuden, alueellisen kilpailukyvyn ja peruspalvelujen saatavuuden kannalta erittäin tärkeää. Alueellisina joukkoliikenneviranomaisina maakunnissa toimivien ELY-keskusten määrärahatasot tulee turvata siten, että joukkoliikenteen palvelutarjonta ei enää nykyisestä supistu.
Hallituksen vuoden 2013 talousarvioesityksessä joukkoliikenteen palvelujen ostoon ja kehittämiseen osoitetaan kokonaisuudessaan 99,213 miljoonaa euroa, josta alueellisen ja paikallisen liikenteen ostoihin, hintavelvoitteisiin ja kehittämiseen kohdennetaan 31,593 miljoonaa euroa. Esitetty määrärahataso ei ole riittävä pysäyttämään alueellisen joukkoliikennetarjonnan supistumista edelleen. Pelkästään liikennöintikustannusten hintatason nousun vuoksi joudutaan esitetyllä rahoitustasolla supistamaan tarjontaa edelleen.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013 talousarvioon momentille 31.30.63 lisäyksenä 5 000 000 euroa alueellisen ja paikallisen liikenteen ostoihin, hintavelvoitteisiin ja kehittämiseen.
Helsingissä 28 päivänä syyskuuta 2012