Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 29/2005 vp - Mikko Alatalo /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Lapsen kotona annettavan hoidon tukemiseksi maksetaan anomuksesta perheelle kotihoidon tukea, joka koostuu hoitorahasta ja tulosidonnaisesta hoitolisästä. Hoitorahan saamiseen ja sen suuruuteen vaikuttavat lapsen ikä sekä sisarusten lukumäärä ja hoitolisän saamiseen perheen tulot. Lisäksi edellytyksenä on, ettei tukeen oikeuttavalla lapsella ole kunnallista päivähoitopaikkaa eikä paikkaa sellaisessa yksityisessä päiväkodissa, jonka kanssa kunta on tehnyt ostopalvelusopimuksen. Kotihoidon tuella lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai esimerkiksi sukulainen tai yksityinen päivähoidon tuottaja.
Lasten hoitaminen kotona ei ole vieläkään kilpailukykyinen vaihtoehto lasten vanhemmille heidän miettiessään päivähoidon järjestämistä. Näin kotihoidon tukijärjestelmä ei ole useille vanhemmille todellinen vaihtoehto ratkaista lastensa päivähoitoa. Kotihoidon tuen kuntalisän maksaminen on myös kuntien talouden kannalta erittäin järkevää. Alle kolmivuotiaan lapsen hoitaminen päiväkodissa on kallein mahdollinen lapsen hoitomuoto. Perhepäivähoitokin tulee lähes kaikissa tapauksissa kotihoitoa kalliimmaksi. Pikkulapsivaihe on lyhyt, ja lapsen lähtökohdista suunniteltu päivähoito maksaa itsensä tulevaisuudessa moninkertaisesti takaisin.
Rahoituksen tulisi olla niin suuri, että vanhemmille olisi todellinen vaihtoehto hoitaa lasta kotona. Lapsen hoitaminen kotona on perusteltua niin lasten, perheiden kuin yhteiskunnankin näkökulmasta.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon momentille 33.32.30 lisäyksenä 22 000 000 euroa lasten kotihoidon tuen budjettiperusteiseen korottamiseen.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2005