TALOUSARVIOALOITE 296/2011 vp

TAA 296/2011 vp - Aino-Kaisa Pekonen /vas 

Tarkistettu versio 2.1

Määrärahan osoittaminen rataosan Helsinki—Riihimäki välityskyvyn parantamiseen

Eduskunnalle

Helsinki—Hämeenlinna—Tampere -pääradan välityskyvyn lisääminen on edellytys liikennepalvelujen tarjonnalle ja niiden tason nostolle kysyntää vastaaviksi. Kiireellisimmät osahankkeet ovat pullonkaulojen poistaminen Kerava—Riihimäki rataosalla ja Riihimäen aseman kohdalla.

Rataosa Helsinki—Riihimäki on yksi Suomen vilkkaimmista. Se on neliraiteinen Helsingistä Keravalle, mutta Keravan ja Riihimäen välinen rataosa on Järvenpään kohtaa lukuun ottamatta kaksiraiteinen.

Ilman lisäraiteen mahdollistamaa kapasiteetin lisäystä ei lähiliikennejunien tarjontaa voida lisätä eikä Vuosaaren tavaraliikenteelle voida tarjota riittävän hyvää palvelutasoa. Nykyisellään rataosan kapasiteetti on hyvin häiriöherkkää ja vähentää raideliikenteen ja kuljetusten luotettavuutta.

Hankkeen kokonaiskustannusarvio on suuruusluokaltaan 270 miljoonaa euroa. Se sisältää ohitusraiteen rakentamisen pääradalla tarvittaville osille ja kapasiteetin parantamisen toteuttamalla liikennepaikkojen asemalaiturijärjestelyjä ja lisäraiteita. Helsingin ja Riihimäen ratapihojen välityskyvyn varmistamiseksi tehdään tarvittavat toimenpiteet. Hanke sisältää lisäksi tavaraliikenneraiteen Hyvinkään ja Riihimäen välille.

Hankkeella on hyvin merkittävät vaikutukset liikennejärjestelmään ja aluerakenteeseen. Lähiliikenteen säännöllinen junatarjonta voidaan kasvattaa kolmeen junapariin tunnissa Helsingin ja Riihimäen välillä. Paremmalla junatarjonnalla luodaan mahdollisuudet yhdyskuntarakenteen tiivistämiselle ja eheyttämiselle. Junaliikenteeseen siirtyy merkittävä määrä matkustajia tieliikenteestä, jolloin liikenteen ulkoiset haittavaikutukset vähenevät.

Tämä aloite on tehty yhteistyössä Hämeen liiton ja Hämeen vaalipiirin kansanedustajien kanssa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2012 talousarvioon momentille  31.10.77 lisäyksenä 290 000 000 euroa ja lisää momentin perusteluihin maininnan, että määrärahasta osoitetaan 270 000 000 euroa tilausvaltuuden myöntämiseen ja 20 000 000 euroa rataosan Helsinki—Riihimäki välityskyvyn parantamishankkeen käynnistämiseen.

Helsingissä 17 päivänä lokakuuta 2011

  • Aino-Kaisa Pekonen /vas
  • Johannes Koskinen /sd
  • Anne Louhelainen /ps
  • James Hirvisaari /ps
  • Jouko Skinnari /sd
  • Ismo Soukola /ps
  • Juha Rehula /kesk
  • Mika Kari /sd
  • Sirkka-Liisa Anttila /kesk
  • Kalle Jokinen /kok
  • Timo Heinonen /kok
  • Sanni Grahn-Laasonen /kok