Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 297/2008 vp - Valto Koski /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Valtatie 15 Kotkasta Mikkeliin on Kymenlaakson merkittävä etelä—pohjoissuuntainen tieyhteys. Se yhdistää valtatiet 5,6 ja 7 (E18). Tieosuus on tärkeä suurteollisuuden kuljetusreitti Kotkan ja Haminan satamiin sekä Kymenlaakson kaupunkiseutujen välisen työmatka-ja asiontiliikenteen pääväylä. Lisäksi tien merkitys itäliikenteen kansainvälisenä yhteytenä (väylänä) on kasvanut ja on kasvamassa koko ajan. Kuolemantiheydellä ja riskillä mitattuna yhteysväli kuuluu pääteiden turvattomimpaan viidennekseen sen ollessa yli kaksinkertainen verrattuna pääteiden keskiarvoon. Myös henkilövaihinko-onnettomuuksia tapahtuu enemmän kuin maan pääteillä keskimäärin. Vuosina 2001—2005 tiellä tapahtui 49 henkilövahinko-onnettomuutta, joissa kuoli 4 ja loukkaantui 74 henkilöä. Yhteensä onnettomuuksia oli 233. Tieosuus on merkittävässä määrin käytössä myös sairaankuljetuksissa Kymenlaakson sairaaloiden välillä mikä tuo omat lisävaatimuksensa liikenneturvallisuuden näkökulmasta.
Valtatie 15 on vilkasliikenteinen (5 000—9 000 ajoneuvoa vuorokaudessa). Raskaan liikenteen osuus on erittäin suuri (900—1 200 ajoneuvoa vuorokaudessa). Ennusteen mukaan liikenteen arvioidaan kasvavan 35—55 % vuoteen 2030 mennessä. Tie on koko osuudeltaan kapea ja sen pystygeometriassa on paikoin isoja puutteita. Kevyen liikenteen väyliä ja riittäviä pientareita ei ole. Jonoutuminen on nykyisin yleistä runsaan raskaan liikenteen ja huonojen ohitusmahdollisuuksien vuoksi erityisesti arkipäivisin.
Yhteysvälille on laadittu kehittämisselvitys vuonna 2003. Hankkeen yleissuunnitelma on valmistunut syksyllä 2004 ja hyväksytty vuoden 2007 aikana.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon momentille 31.10.78 lisäyksenä 48 000 000 euroa valtatien 15 parantamiseen välillä Rantahaka (Kotka) — Kouvola.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2008