TALOUSARVIOALOITE 299/2004 vp

TAA 299/2004 vp - Valto Koski /sd ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen valtatien 12 parantamiseen tieosuudella Lahti—Kausala

Eduskunnalle

Valtatie 12 on kansainvälinen tieyhteys, jonka kautta muodostuu yhteys idästä Länsi-Suomen satamiin sekä Länsi-, Keski- ja Pohjois-Suomesta Kotkan ja Haminan satamiin ja Kaakkois-Suomen rajanylityspaikoille. Valtatie 12 yhdistää lisäksi valtakunnan tason keskuksia ja luo edellytyksiä vahvistaa Salpausselkävyöhykkeen keskuskaupunkien yhteistyötä sekä alueen koheesiota Venäjän Pietarin suuntaan. Valtatien 12 liikenneympäristö on suurelta osin tyydyttävä, mutta maakuntien raja-alueilla liikenneympäristön taso on pahasti jälkeenjäänyt. Pahimpien liikenteellisten esteiden poistamiseen tulisi päästä välittömästi. Liikenneympäristöltään vanhentuneet tieosat, jotka on rakennettu sotien jälkeen, rajoittavat jo lähivuosina elinkeinoelämän kuljetusten kasvua. Vähäliikenteisilläkin osilla tien liikennemäärät nousevat nykyisellä kasvuvauhdilla jo vuonna 2008 yli 8 000 ajoneuvon rajan, jolloin sujuva ja turvallinen liikennöinti edellyttäisi moottoritien rakentamista.

Tieosuudella on viimeisten viiden vuden aikana tapahtunut 17 henkilövahinko-onnettomuutta, joista kaksi on johtanut kuolemaan. Erityisesti kohtaamisonnettomuudet ovat huolestuttavasti lisääntyneet suurten liikennemäärien vuoksi. Valtatien keskimäärinen vuorokausiliikenne Kausalan kohdalla, jossa liikenne sekoittuu taajamaliikenteeseen (Tiehallinto, 2003), oli 7 400—8 300 ajoneuvoa/vuorokausi.

Valtatien 12 keskimääräinen vuorokausiliikenne (kvl) kasvoi vuosina 2000—2002 noin 500 ajoneuvolla ja vuositasolla 3—4 %, joka on olennaisesti suurempi kuin liikenteen kasvu valtakunnan pääteillä (keskimäärin 2,7 % vuodessa). Raskaan liikenteen osalta kasvu on ollut välillä Nastola—Kausala 68 ajoneuvoa vuorokaudessa ja vastaava vuosimuutos noin 3,4 %. Vähäliikenteisten tieosuuksien liikennemäärien kasvu, joka muodostuu pääosin ns. läpikulkuliikenteestä, on ollut jopa voimakkaampaa kuin valtatiellä 7 (E18).

Valtatien 12 keskivuorokausiliikenne oli Lahden ympäristön työssäkäyntialueella vuonna 2002 Nastolassa 11 536 ajoneuvoa/vuorokausi ja alimmillaan välillä Nastola—Kausala 6 871 ajoneuvoa/vuorokausi. Raskaan liikenteen määrä oli alimmillaan 1 083 ajoneuvoa/vuorokausi. Liikennemäärän pitkän aikavälin kasvu on ollut erityisen voimakasta välillä Nastola—Iitti 27 % vuosina 1995—2002. Kasvu on samaa tasoa kuin valtatiellä 7 (E18), mikä osoittaa valtatien 12 kansainvälisen merkityksen poikittaisliikenteen väylänä. Raskaiden kuljetusten väylänä valtatie 12 on yksi vilkkaimmista ei-moottoritieväleistä Suomessa.

Hankkeen toteuttaminen parantaa liikenteen sujuvuutta merkittävästi. Nykyinen valtatie muutuu seudulliseksi tieksi ja palvelee taajaman sisäistä liikennettä. Liikenneturvallisuus paranee merkittävästi, kun liikenne saadaan ohjatuksi Kausalan ohittavalle ohitustielle. Toimenpiteiden ansiosta nykyinen nopeusrajoitus 60/80 km/h voidaan nostaa nopeuteen 100 km/h. Hankkeen arvioidut kustannukset ovat noin 3 000 000 euroa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon momentille  31.24.78 lisäyksenä 61 000 000 euroa valtatien 12 parantamiseen tieosuudella Lahti—Kausala.

Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004

  • Valto Koski /sd 
  • Jouko Skinnari /sd
  • Matti Kauppila /vas
  • Tuija Nurmi /kok
  • Juha Rehula /kesk
  • Maija-Liisa Lindqvist /kesk