TALOUSARVIOALOITE 31/2007
vp
TAA 31/2007
vp - Marko Asell /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Pori/Rauma—Tampere—Jyväskylä-rataosan
akselipainojen korottamiseen
Eduskunnalle
Ratayhteys Porista ja Raumalta Sisä-Suomeen Pirkanmaalle
ja Keski-Suomeen on tärkeä poikittaisyhteys, jota
käyttää erityisesti näiden maakuntien
teollisuus sekä vienti- että tuontikuljetuksiin.
Poikittaisyhteys liittyy päärataan ja kulkee maan
vilkkaimman tavaraliikenteen solmukohdan Tampereen kautta.
Pori/Rauma—Tampere—Jyväskylä-rata
on valtakunnallisesti erittäin merkittävä metsä-,
metalli- ja kemianteollisuuden sekä satamien kuljetusväylä.
Välit Mäntyluoto—Harjavalta ja Rauma—Kokemäki
(pääosin) on vahvistettu kestämään
25 tonnin akselipainot, mikä mahdollistaa huomattavat kustannussäästöt
kuljetuksissa teollisuuslaitosten ja satamien välillä.
Rataosa on yksi Suomen metsäteollisuuden tärkeimmistä tavarankuljetusradoista
erityisesti paperinkuljetusreittinä, mutta myös
puuraaka-aineen kuljetusreittinä. Jämsänjokilaakson
paperikuljetusten pääsuunta on metsäteollisuuden
keskittämispäätösten johdosta
Rauman satama. Myös Kajaanin metsäteollisuus käyttää pääosin Rauman
satamaa sekä yhä kasvavassa määrin
sitä käyttää myös Tampereen
seudun teollisuus.
Metsäteollisuuden kilpailukyvylle ratakuljetukset kyseisellä radalla
ovat elintärkeitä. Kuljetuskustannusten alentamiseksi
junakokoja on tarkoitus suurentaa, mikä edellyttää sallittujen
akselipainojen korottamista 25 tonniin. Rauma—Kokemäki-rataosalla
raskaampien junien edellyttämät työt
on tehty. Korotettujen akselipainojen täysimittaiseksi
hyödyntämiseksi ja kuljetusten sujuvuuden takaamiseksi
akselipainojen korotus tulee toteuttaa kokonaisuudessaan välillä Rauma—Tampere—Jyväskylä.
Korkeammat akselipainot alentaisivat kuljetuskuluja Jämsänjokilaaksosta
noin viidenneksellä. Yhtämittaisen raskaan liikenteen
verkon hyödyntämiseksi Mäntyluoto—Kokemäki-rataosalla
on puuttuvalla noin kymmenen kilometrin mittaisella Harjavalta—Kokemäki-välillä samassa
yhteydessä mahdollistettava 25 tonnin akselipainot.
Pori/Rauma—Tampere—Jyväskylä-radalla
on huomattavaa merkitystä myös Jyväskylän
ja Äänekosken seutujen metsä- ja metalliteollisuusyrityksille
sekä Jyväskylän—Pieksämäen
ratayhteyttä hyödyntävälle
itäisen Suomen teollisuudelle. Jyväskylä—Orivesi-osuuden
kaksoisraiteen toteuttaminen ja Jämsän Partalan
mutkan oikaisu helpottaisivat henkilö- ja tavaraliikenteen yhteensovittamista
ja lisäisivät liikenteen sujuvuutta. Tällä olisi
olennainen vaikutus raideliikenteen kilpailukykyyn sekä Itä-
ja Keski-Suomen teollisuuden mahdollisuuksiin hyödyntää kyseistä rataa
sekä Porin ja Rauman satamia.
Koko Rauma—Tampere—Jyväskylä-hanke sisältyy
liikenne- ja viestintäministeriön ministerityöryhmän
rautateiden tavaraliikenteen edistämisen teemapakettiin.
Aluepoliittisena tavoitteena on maan tasapainoinen kehittäminen
tukemalla pääkaupunkiseudun ulkopuolella olevia
aluekeskuksia. Pitämällä poikittaiset
liikenneyhteydet hyvässä kunnossa tuetaan tätä kehitystä.
Ratayhteydet Tampere—Pori/Rauma ja Tampere—Jyväskylä—Pieksämäki
tulee kokonaisuudessaan sisällyttää myös raskaan
tavaraliikenteen runkoverkkoon, jotta ratojen toimivuus voidaan
tulevaisuudessakin turvata.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 talousarvioon
momentille 31.40.21 lisäyksenä 2 000 000
euroa Pori/Rauma—Tampere—Jyväskylä-rataosan
akselipainojen korottamiseen.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2007
- Marko Asell /sd
- Minna Sirnö /vas
- Saara Karhu /sd
- Kimmo Sasi /kok
- Harri Jaskari /kok
- Pertti Salovaara /kesk
- Jukka Gustafsson /sd
- Tero Rönni /sd
- Leena Rauhala /kd
- Mikko Kuoppa /vas
- Arto Satonen /kok
- Jacob Söderman /sd
- Heikki A. Ollila /kok