Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 315/2010 vp - Johannes Koskinen /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Liikennemäärien lisääntyessä ja idän liikenteen kasvaessa Suomen poikittaisyhteyksien merkitys kasvaa. Raskaan liikenteen määrä yhteysvälillä Hämeenlinna—Lahti—Kouvola on jo nyt merkittävä.
Hämeenlinnan ja Lahden välisen tieyhteyden parantamista on suunniteltu ja osin toteutettukin pitkään. Pullonkaulaksi ovat muodostuneet tiejärjestelyt Lahden ja Hämeenlinnan alueilla ja väli Hämeenlinna—Tuulos. Yhteysvälin parantamisen käynnistäminen olisi tärkeätä jo vuonna 2011 osittaiskorjauksin, kuten keskikaideratkaisuin, ohituskaistoin ja liittymäjärjestelyin. Hämeenlinnan Ruununmylly — Eteläinen osuus on suunnittelun puolesta valmis aloitettavaksi vuonna 2011.
Tavoitteena on valtatieyhteyden Hämeenlinna—Lahti rakentaminen jatkuvaksi ohituskaistatieksi. Koko hankkeen rahoitustarve on noin 60 milj. euroa.
Tämä aloite on tehty yhteistyössä Hämeen liiton ja Hämeen vaalipiirin kansanedustajien kanssa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2011 talousarvioon momentille 31.10.77 lisäyksenä 15 000 000 euroa tieosuuden Hämeenlinna—Lahti ensimmäisen vaiheen käynnistämiseen ja osoittaa hankkeelle 60 000 000 euron tilausvaltuuden.
Helsingissä 20 päivänä syyskuuta 2010