TALOUSARVIOALOITE 320/2013
vp
TAA 320/2013
vp - Mats Nylund /r
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen maaseudun
palveluohjelman toteuttamiseen
Eduskunnalle
Työ- ja elinkeinoministeriön hyväksymän
maaseutupoliittisen toimenpideohjelman 2012—2015 tärkeimpiin
toimenpidekokonaisuuksiin kuuluu maaseudun asukkaiden palvelujen
suunnittelu ja tuottaminen asiakaslähtöisesti,
poikkisektoraalisesti ja paikallisten olosuhteiden ehdoilla.
Toimenpidekokonaisuuteen kuuluu maaseudun palveluohjelman toteuttaminen.
Keväällä 2013 Kuntaliiton julkaisemassa
ehdotuksessa maaseudun palveluohjelman toteuttamiseksi on kiinnitetty
huomiota useiden tutkimusten perusteella sellaisiin niin sanottuihin
maaseudun palveluaukkoihin, jotka voivat monin eri tavoin vaarantaa
maaseudulla elävien ihmisten, varsinkin vanhusten, naisten
ja lasten, perusoikeuksia. Ehdotuksessa korostetaan tarvetta tarkastella
palveluiden suunnittelua, järjestämistä ja
tuottamista ottaen huomioon perus- ja ihmisoikeudet.
Hallitus pyrkii politiikalla vahvistamaan ja uudistamaan peruspalveluita
sekä toteuttamaan kuntapoliittiset tavoitteensa, joihin
sisältyy muun muassa laadukkaiden ja yhdenvertaisten kunnallisten
palveluiden turvaaminen asiakaslähtöisesti koko
maassa. Maaseudun palveluohjelman esiselvityksestä pyydetyssä lausunnossa valtiosääntöprofessori
Tuomas Ojanen toteaa, että keskeisimmät maaseudun
palveluihin liittyvät pulmat kytkeytyvät "ihmisten
yhdenvertaisuuteen sekä perustuslaissa turvattujen sosiaalisten
oikeuksien toteutumiseen. Palveluaukot voivat tuottaa erityisen
suuria ongelmia erilaisten haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten,
kuten lasten, nuorten, vanhusten sekä työttömien
kannalta".
Maaseutupoliittisessa toimenpideohjelmassa sekä ehdotuksessa
maaseudun palveluohjelmaksi todetaan, että palvelujen kehittäminen
on johdettava asiakas- ja asukaslähtöisestä tarkastelusta.
On empiirisesti todettu, että kaupunkeihin ja suuriin keskuksiin
suunnitellut rakenteet ja järjestelmät eivät
useinkaan toimi maaseutualueilla, joilla harva asutus, pitkät
etäisyydet ja usein keskuksia alhaisempi tulotaso vaikuttavat
palvelujen käytännön saatavuuteen ja
saavutettavuuteen sekä palvelumarkkinoiden toimivuuteen.
On todettu, että koko Suomessa ei voida säilyttää samoja
normeja ja säädöksiä, koska
olemassa olevat mahdollisuudet elinvoiman säilyttämiseksi ovat
erilaiset eri alueilla, esimerkiksi pitkien etäisyyksien
kunnissa ja muissa kunnissa.
Maaseudun palveluohjelman toteuttaminen nivoutuu keskeisesti
kuntauudistukseen ja kuntien tehtävien arviointityöhön.
Se täydentää muun muassa valtiovarainministeriön
johdolla toteutettavaa viiden kaupungin pilotointia (Kuntien velvoitteiden
vähentämistä koskevien kokeilujen valmisteluhanke,
VM079:00/2013), joka liittyy hallituksen kehysriihipäätökseen
(21.3.2013) kuntien velvoitteiden vähentämisestä.
Maaseutunäkökulmaa on tuotava esille kaikilla
hallinnollisilla tasoilla, kun kuntauudistusta ja sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelurakenneuudistusta ym. uudistamishankkeita viedään
eteenpäin valtionhallinnon johdolla. Kaupunkinäkökulma
ei yksinomaan riitä uudistusten yhdenvertaisten vaikutusten
toteuttamiseen. Maaseudun palveluohjelman mukanaan tuomat mahdollisuudet
ovat tässä erinomaiset.
Hallitusohjelmaan kirjattujen periaatteiden alueiden erilaisuuden
huomioimisesta ja palvelujen yhdenvertaisesta turvaamisesta asiakaslähtöisesti
koko maassa tulee näkyä käytännön
toiminnassa, myös kaikilla hallinnollisilla tasoilla. Maaseudun
palveluohjelman toteuttaminen tukee niin hallituksen kuntapoliittisten
tavoitteiden kuin myös maaseudun elinvoimaisuudelle asetettujen
tavoitteiden saavuttamista.
Palvelut ja niiden toimivuus ovat keskeinen kysymys paitsi hyvinvoinnin
ja elinvoimaisuuden rakentamisen, demokratian, kansalaisten osallisuuden,
osallistumisen ja mahdollisen arjen näkökulmasta
myös perusoikeusnäkökulmasta.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2014 talousarvioon
momentille 32.50.62 lisäyksenä 300 000
euroa kansallisen maaseudun palveluohjelman toteuttamiseen.
Helsingissä 27 päivänä syyskuuta
2013