Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 323/2011 vp - Kari Rajamäki /sd
Tarkistettu versio 2.0
Hallitus on koko toimikautensa ajan toteuttanut päinvastaista liikennepolitiikkaa, kuin se on linjannut omassa liikennepoliittisessa selonteossaan. Tämä on näkynyt myös joukkoliikenteen kehittämisessä. Eduskunnassa on vallinnut yksimielisyys siitä, että joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja toimintavarmuutta ympäristöystävällisenä kuljetusmuotona tulee lisätä varmistamalla joukkoliikenteen riittävä rahoitustaso.
Suurille kaupungeille osoitettu joukkoliikenteen tuki ei vastaa lähellekään niitä tavoitteita joita joukkoliikenteen kehittämiselle on asetettu. Muille kaupungeille ja haja-asutusseutujen joukkoliikenteelle tulevaisuus merkitsee hintojen nostoa ja palvelutason karsimista. Mikäli halutaan säilyttää nykyinen palvelutaso tai kehittää sitä, kunnat joutuvat maksumiehiksi. Jo nyt keskisuurissa kaupungeissa kuntien osuus lipputuista voi olla yli 70 %. Valtio on todellisuudessa lipeämässä vähitellen vastuusta joukkoliikenteen ylläpidossa. Tämä on vastoin juuri hyväksytyn joukkoliikennelain tavoitteita. Lisäksi dieselpolttoaineen veron nousu on nostamassa bussiliikenteen kustannuksia huomattavasti.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2012 talousarvioon momentille 31.30.63 lisäyksenä 15 000 000 euroa joukkoliikenteen tukemiseen.
Helsingissä 17 päivänä lokakuuta 2011