Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 327/2007 vp - Lauri Kähkönen /sd
Tarkistettu versio 2.0
Rataosuuden Lieksa—Nurmes—Kontiomäki merkitys yhdysratana tulee kasvamaan metsäteollisuuden lisääntyneen raaka-ainehuollon takia. Stora Enso Oy on ilmoittanut lisäävänsä Oulun paperitehtaiden mäntykuitupuun hankintaa miljoona kuutiometriä Kainuusta ja Pohjois-Karjalan pohjoisosista. Raakapuun keskeisin kuljetusmuoto on rautatiekuljetus. Radan käyttöä lisäävät tulevaisuudessa avattavat kaivokset Sotkamossa.
Radalla on suuri merkitys metsäteollisuuden Pielisen Karjalan ja Enon Uimaharjun tuotantolaitoksille mm. yhteytenä merisatamiin. Lisäksi ko. teollisuuslaitokset ovat ilmoittaneet kiinnostuksensa käyttää avautuvaa rautatieyhteyttä Vartius—Lietmajärvi—Kotskoma puunkuljetuksessa Venäjältä. Tällöin suorin yhteys Pielisen Karjalan tuotantolaitoksille kulkee Kontiomäen kautta Nurmekseen. Rataosuuden kuljetusmäärät tulevat nousemaan huomattavasti yli 500 000 tonnin, mikäli rata on asianmukaisessa kunnossa.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 talousarvioon momentille 31.40.21 lisäyksenä 45 000 000 euroa rataosuuden Lieksa—Nurmes—Kontiomäki perusparantamiseen.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2007