TALOUSARVIOALOITE 34/2005
vp
TAA 34/2005
vp - Janina Andersson /vihr ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen joukkoliikenteen palvelujen
ostoon ja kehittämiseen
Eduskunnalle
Hallitus esittää joukkoliikenteen
osto- ja kehittämismomentille 74,6 miljoonaa euroa. Joukkoliikenteen
palvelujen ostoon ja kehittämiseen suunnatut rahat ovat
alhaisimmillaan kahteenkymmeneen vuoteen. Määrärahat
ovat pienentyneet tasolle, joka uhkaa romuttaa joukkoliikenteen
palveluverkoston.
Joukkoliikenteen kilpailutilanne on vuonna 2003 toteutetun autoveron
alennuksen sekä käytettyjen autojen tuonnin kasvun
myötä tällä hetkellä Euroopan
kovin. Liikenteen määrän kasvu kiihtyy,
mutta tästä huolimatta hallitus jälleen kerran
esittää joukkoliikenteen osto- ja kehittämismäärärahojen
tuntuvaa leikkaamista. Ympäristön kannalta on
välttämätöntä, että joukkoliikenteen
osuutta henkilöliikenteestä pystytään nostamaan
pysyvästi. Joukkoliikenteen tukeminen edistää myös
työllisyyttä, alueellista tasapainoa sekä elinkeinoelämän
edellytyksiä.
Joukkoliikennetuen budjettileikkaus merkitsee kokonaisuudessaan
noin 1 400 päivittäisen bussivuoron lakkauttamista
ja useiden kuljettajien joutumista työttömiksi.
Vuorojen raju karsiminen vähentäisi paitsi kuntakeskusten
välisiä tärkeitä yhteyksiä myös
400 työpaikkaa maaseudulta, jossa työtilaisuuksia
on muutenkin enää vähän jäljellä.
Hallituksen talousarvioesitys vuodelle 2006 merkitsee sitä,
että mahdollisuudet alue- ja kuntatason liikenteen tarkoituksenmukaiseen
kehittämiseen heikkenevät entisestään.
Karu tosiasia on se, että kaupunki- ja seutulippujen hinnanalennuksiin
varattujen määrärahojen budjetti-leikkaukset
vähentävät entisestään
joukkoliikenteen kysyntää ja tarjontaa. Esimerkiksi
Pohjois- ja Itä-Suomen haja-asutusalueilla joukkoliikenteen
toimintaedellytykset tulevat vaikeutumaan huomattavasti ja bussimatkojen
hinnat nousevat.
Joukkoliikenteen osto- ja kehittämismäärärahojen
leikkaaminen puree myös kaupunkien joukkoliikenteeseen:
joukkoliikenteen kehittäminen hidastuu ja paineet lippujen
hintojen korottamiseen kasvavat. Hallituksen tavoite kasvattaa joukkoliikenteen
osuutta henkilöliikenteestä kaupunkiseuduilla
ei tämän määrärahan
puitteissa tule toteutumaan. Päinvastoin, joukkoliikenteen
toimintaedellytykset ja palvelut ovat koko hallituskauden ajan heikentyneet
ja rahoitus vähentynyt.
Joukkoliikenteen tarjonnan vähentyessä yksilölliset
julkisen liikenteen kyyditykset lisääntyvät
ja maksavat yhteiskunnalle moninkertaisesti enemmän. Joidenkin
laskelmien mukaan Kansaneläkelaitos ja kunnat käyttävät
jo nyt erillisten taksikyytien ostoihin vuosittain jopa yli 200 miljoonaa
euroa.
Hallituksen esitys ei myöskään tue
ponnisteluja liikenneturvallisuuden parantamiseksi, sillä joukkoliikenteen
osuuden kasvattaminen henkilöliikenteestä on tutkimusten
mukaan paras tapa parantaa liikenneturvallisuutta.
Joukkoliikenteen kehittämiseen tarvitaan myös
uusia avauksia. Esimerkiksi alueellisten joukkoliikennejärjestelmien
kehittämiseen (mm. pikaraitiotieyhteyksien rakentaminen)
koko valtakunnan alueella tulisi valtion budjetista olla mahdollista
anoa määrärahoja. Joukkoliikenteen tukea
tulee osoittaa nykyisten paikkakuntien lisäksi myös
suurten kaupunkien, kuten Helsingin, Turun ja Tampereen seutujen,
joukkoliikenteelle.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon
momentille 31.60.63 lisäyksenä 17 000 000
euroa joukkoliikenteen palvelujen ostoon ja kehittämiseen.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
2005
- Janina Andersson /vihr
- Tuija Brax /vihr
- Erkki Pulliainen /vihr
- Rosa Meriläinen /vihr
- Oras Tynkkynen /vihr
- Jyrki Kasvi /vihr
- Kirsi Ojansuu /vihr
- Osmo Soininvaara /vihr
- Irina Krohn /vihr
- Anni Sinnemäki /vihr
- Ulla Anttila /vihr
- Heidi Hautala /vihr
- Tarja Cronberg /vihr