TALOUSARVIOALOITE 368/2008
vp
TAA 368/2008
vp - Kari Kärkkäinen /kd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen rautateiden
päällysrakenteiden uusimiseen
Eduskunnalle
Valtiovarainvaliokunta totesi joulukuussa 2007, että "rataverkon
liikennerajoitukset lisääntyvät nopeasti,
jolloin rautatieliikenteen kilpailukyky kuljetusmuotona heikkenee.
Ensi vuonna rataverkon kunnosta johtuvien nopeusrajoitusten määrä nousee
jo noin 630 kilometriin, kun se vielä viime vuonna oli
noin puolet vähemmän."
Ratojen huonokuntoisuuden takia kuljetusten turvallisuusriskit
kasvavat ja aikataulujen noudattaminen vaikeutuu. Liikennerajoitukset
aiheuttavat rautatiejärjestelmän sidonnaisuuksien takia
ongelmia koko päärataverkolle. Nämä ongelmat
puolestaan heikentävät rautateiden asiakaspalvelua
ja kilpailukykyä.
Rataverkon kehittämisen rinnalla on huolehdittava siitä,
että rataverkko pidetään jatkossakin koko
maan kattavana. Ratojen kunnossapitoon ja korjausinvestointeihin
on suunnattava budjettivaroja niin, että Ratahallintokeskuksella
on mahdollisuus suunnitelmallisesti pääratojen
lisäksi myös ns. vähäliikenteisten
ratojen pitämistä liikennöitävässä kunnossa.
Tavaraliikenteen osalta ratojen huonokuntoisuudesta johtuvat
painorajoitukset vaikeuttavat merkittävällä tavalla
esimerkiksi puutavaraliikenteen kuljetuksia. Tämä vaikuttaa
suoraan näitä kuljetuksia käyttävien
yritysten toimintaedellytyksiin. Vaunukuormien kasvattaminen vastaavasti
lisäisi rautatiekuljetusten kilpailukykyä. Rataverkon
huono kunto johtaa vähitellen siihen, että yhä enemmän
teollisuuden kuljetuksia ja myös matkustajaliikennettä siirtyy
jo ennestään suuresti rasitetuille ja huonokuntoisille maanteille.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon
momentille 31.10.22 lisäyksenä 30 000 000
euroa rautateiden päällysrakenteiden uusimiseen.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
2008
- Kari Kärkkäinen /kd
- Päivi Räsänen /kd
- Leena Rauhala /kd
- Tarja Tallqvist /kd
- Sari Palm /kd
- Toimi Kankaanniemi /kd
- Bjarne Kallis /kd