Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 399/2009 vp - Lauri Kähkönen /sd
Tarkistettu versio 2.0
Porokylä—Vuokatti-rataosuuden perusparantamiseen osoitettiin viime ja tälle vuodelle yhteensä 27 000 000 euroa. Tällä investoinnilla turvataan osaltaan puukuljetukset, sillä tämän vuoden alussa puuntuonti Venäjältä väheni ratkaisevasti puutullien vuoksi.
Raakapuun keskeisin ja samalla taloudellisen kuljetusmuoto on rautatiekuljetus. Radan käyttöä lisäävät kaivoshankkeet Sotkamossa, ja sillä on suuri merkitys metsäteollisuuden Pielisen Karjalan ja Enon Uimaharjun tuotantolaitoksille mm. yhteytenä merisatamiin. Jos määrärahaa ei nosteta, akselipaino kunnostettavalla ratavälillä jää alle 20 tonnin. Muulla rataosuudella välillä Joensuu—Kontiomäki—Oulu akselipaino on 22,5 tonnia. Jotta nopeus voidaan säilyttää samana koko ratavälillä ja taata samalla kuljetusten mahdollisimman suuri taloudellisuus ja tehokkuus, tarvitaan 4—5 miljoonaa euroa lisää.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2010 talousarvioon momentille 31.10.20 lisäyksenä 5 000 000 euroa rataosuuden Porokylä—Vuokatti perusparantamiseen.
Helsingissä 25 päivänä syyskuuta 2009