TALOUSARVIOALOITE 43/2004
vp
TAA 43/2004
vp - Tarja Cronberg /vihr
Tarkistettu versio 2.1
Määrärahan osoittaminen pienten
oppimisympäristöjen virtuaaliopetusmahdollisuuksien
kehittämiseen
Eduskunnalle
Oppilasmäärältään
pienet koulut lukioista maaseudun kyläkouluihin ovat koulumaailmassa uhanalaisia.
Tätä epätoivottavaa tilannetta ei ole muuttanut
edes se, että oppimistulokset pienissä yksiköissä ovat
varsin hyviä. Kansallisissa vertailuissa on todettu, että maakunnallisesti
erot koulujen välillä ovat varsin pienet. Kansainvälisissä vertailuissa
on todettu suomalaisten oppimistulosten korkea taso. Mittavassa
koulutuksen arviointitutkimuksessa (PISA) käy mm. ilmi,
että suomalaisnuorten lukutaito on OECD-maiden paras. Myös
matematiikan sekä luonnontieteiden taidot ovat kansainvälistä huippua.
Kaiken kaikkiaan tutkimuksen tulosten mukaan Suomen nuorten taidot
muihin maihin verrattuna ovat tasaisen hyviä. Ilahduttavaa
on se, että Suomessa on OECD-maista vähiten heikkoja
osaajia. Koulujen väliset erot oppilaiden osaamisessa ovat Suomessa
tutkittujen maiden pienimpiä. Pienet erot koulujen välillä ovat
ominaisia kaikille Pohjoismaille, mikä PISA-tutkijoiden
mukaan selittyy lähinnä sillä, että opetus
järjestetään niissä yhtenäisenä koko
ikäluokalle. Sen sijaan koulujen sisällä oppilaiden
osaaminen vaihtelee Suomessa muiden maiden tavoin melko paljon.
Oppilaiden väliset suorituserot Suomen eri osien välillä sekä kaupunki-
ja maaseutukoulujen välillä ovat vähäisiä.
Virtuaaliopetuksesta on paljon puhuttu, ja sitä on
kehitetty konkreettisin kokeiluin niin meillä kuin muuallakin.
Kokeiluissa on usein lähdetty teknisistä lähtökohdista,
ja osoitukset niiden opetuksellisiin tuloksiin ovat olleet pääsääntöisesti ylimitoitettuja.
Erityisesti Suomelle, joka haluaa maailmalla esiintyä tietoyhteiskuntakehityksen edelläkävijämaana,
olisi tärkeätä, että pystyttäisiin
luomaan uusia käytäntöjä, jotka
ottavat myös huomioon opetustyön vaatimukset.
Maamme pienet koulut voivatkin toimia virtuaaliopetuksen edelläkävijöinä ja
siten kehittää etäopetukseen liittyviä pedagogisia
ja teknisiä edellytyksiä aidon tarpeen pohjalta.
Pienet koulut vastaavatkin yhä monimuotoisemmiksi käyviin
opetusvaatimuksiin monesti etäopiskelun keinoin. Ne ovatkin
tähän asti olleet etäopetuksen edelläkävijöitä.
Mm. pienten lukioiden verkottumishankkeessa on tällä hetkellä mukana
36 pientä lukiota eri puolilta maata kaikkiaan maan 105
pienestä lukiosta sekä kuusi suurempaa lukiota.
Pienet lukiot tulevat säilymään edelleen
yksikköinä, mutta yhteistyöllä ja opetusta
jakamalla ne vahvistavat toimintaansa.
Yhteenvetona todettakoon, että virtuaaliset mahdollisuudet
opetuksessa ovat paljolti käyttä-mättä.
Tähän asti on keskitytty ensi sijassa opettajien
tietoteknisen osaamisen tasoon ja etäopetuksen valmiuksien
luomiseen. Virtuaaliopetus sopii erinomaisesti turvaamaan pienten
opetusyksiköiden opetustarjonnan. Se sopii niin ikään aikuisopetuksen
välineeksi. Aikuislukiotoimintaa onkin jo useassa pienessä lukiossa.
Kokemukset ovat hyviä aikuisopiskelijat tuovat erityisen
motivoituneen ilmapiirin opiskeluympäristöön.
Hallituksen tietoyhteiskuntaohjelman toteuttamiseen ei budjetissa
ole varattu erityismäärärahaa. Virtuaaliopetus
kuitenkin vaatii kokeiluja sekä verkostojen kehittämistä esimerkiksi
juuri pienten lukioiden ja kyläkoulujen välillä siten, että opetusohjelmien
tavoitteet voidaan saavuttaa.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon
momentille 29.01.22 lisäyksenä 500 000
euroa pienten oppimisympäristöjen virtuaaliopetusmahdollisuuksien
kehittämiseen.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2004