TALOUSARVIOALOITE 460/2002
vp
TAA 460/2002
vp - Merikukka Forsius /vihr
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen suunnittelun
aloittamiseen junaradan rakentamiseksi Leppävaarasta Espoon
keskuksen ja Nummelan kautta Lohjalle
Eduskunnalle
Pääkaupunkiseudun läheisyydessä olevista
kasvukunnista tehtävä pendelöinti kasvaa
jatkuvasti. Vuonna 1998 tehdyn tutkimuksen mukaan pääradan
sekä Turun radan alueiden työssä käyvistä ihmisistä kävi
yli 50 % Helsingissä töissä.
Melkein yhtä voimakasta pendelöinti on Lohjan,
Vihdin Nummelan sekä Kirkkonummen Veikkolan muodostamalta
alueelta, josta käy päivittäin tuhansia
henkilöitä töissä Helsingissä. Työmatkoihinsa
he joutuvat käyttämään joko omaa
autoa tai linja-autoa, koska raideliikennettä ei ole. Esimerkiksi
vuonna 1998 kävi pääkaupunkiseudulla
töissä noin 39,1 % Vihdin kaikista työssä käyvistä.
Suurin osa heistä käytti työmatkoihinsa
omaa autoa.
Liikenneministeriön ympäristötavoitteissa mainitaan
ympäristöohjelman suurimmaksi haasteeksi liikenteen
kasvusta riippuvien ympäristövaikutusten lieventäminen.
Liikenteen ympäristövaikutusten lisääntymistä hallitaan
hillitsemällä autoliikenteen kasvua, mikä onnistuu
parhaiten joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä parantamalla.
Liikenteen aiheuttamista ympäristövaikutuksista
merkittävimpiä ovat melu ja pakokaasupäästöt.
Esimerkiksi valtioneuvoston vuonna 1996 asettamat typpidioksidin
ja hiukkasten ohjearvot ylittyvät toistuvasti Helsingin
pääväylien läheisyydessä.
Parhaiten pakokaasupäästöjä vähennetään
lisäämällä raideliikennettä.
Autoliikenteen hillitsemisellä on myös välillisiä vaikutuksia
esimerkiksi luonnonvaroja kuluttavan polttoainekäytön
vähenemisen kautta. Samalla liikenneturvallisuus lisääntyy.
Yhteiskunnan muutosten tulisi myös vaikuttaa rataverkon
kehittämiseen. Kasvavan pääkaupunkiseudun
vaikutus lähikuntiin on merkittävä. Huomioon
tulisi ottaa raideliikenteen vaikutus paikallisen elinkeinoelämän
kohentumiseen. Se lisäisi alueen työllisyyttä antamalla
paremmat mahdollisuudet paikallisten yritysten perustamiseen. Raideliikenteen
kehittäminen parantaa yritysten kuljetusmahdollisuuksia
ja lisää tätä kautta mahdollisuuksia
siirtyä pois muutenkin niin ahtaalta pääkaupunkiseudulta.
Samalla tarve pendelöintiin pääkaupunkiseudulle
vähenee ja alueellinen tasa-arvo lisääntyy.
Edellä olevan perusteella ehdotan
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon
momentille 31.40.78 lisäyksenä 339 000
euroa suunnittelun aloittamiseen junaradan rakentamiseksi Leppävaarasta
Espoon keskuksen ja Nummelan kautta Lohjalle.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta
2002