TALOUSARVIOALOITE 470/2008
         vp
      
      TAA 470/2008
            vp - Esa Lahtela /sd 
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Määrärahan osoittaminen Kymijoki—Mäntyharju-kanavan
         suunnittelun loppuun saattamiseen
      
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Saimaan kanavan vuokra-aikaa on jäljellä enää kymmenisen
         vuotta. Vaikka vuokra-aikaa jatkettaisiinkin, niin jo tässä vaiheesssa
         on tiedossa, että Saimaan kanava tarvitsee mittavan uudistamis-
         ja korjauspaketin, ennen kuin se täyttää nykyliikenteen
         vaatimukset. Siitä syystä Suomen tulee linjoittaa
         kanavapolitiikkansa siten, ettei Saimaan kanavaa enää lähdetä sen
         kummemmin korjaamaan, vaan rakennetaan kokonaan uusi kanava Suomen
         puolelle. Saimaan kanava jäisi siten matkailun ja huviveneliikenteen
         käyttöön, mikäli asiasta päästäisiin
         venäläisten kanssa sopimukseen.
      
      
      Kymijoki—Mäntyharju-kanavan osalta onkin tehty
         jo esiselvitystyötä. Kanavan etuna olisi mahdollisuus
         jopa ympärivuotiseen meriyhteyteen. Kustannuksena kanavan
         rakentaminen lienee reilun 336 miljardin euron luokkaa. Mutta kun
         otetaan huomioon, kuinka paljon kanavan vaikutuspiiriin tulee kuulumaan
         raskasta teollisuutta, joka sitä tulisi käyttämään,
         investointi on myös siltä osin hyvin kannattava.
      
      
      Suomen liikennepolitiikassa on tavoitteena korkeiden logististen
         kustannusten alentaminen. Tavarankuljetuksen siirtäminen
         teiltä ja rautateiltä sisävesille vähentäisi
         huomattavasti päästöjä, onnettomuuksia
         ja tienpintojen kulumista. Suomen teollisuus tarvitseee tehokkaan
         ja kilpailua lisäävän sisävesireitin
         merelle. Kymijoen ja Mäntyharjun kanavien toteuttaminen
         tukee edellä mainittuja tavoitteita.
      
      
      Kymijoen—Mäntyharjun kanavahankkeen toteuttamiskelpoisuutta
         ovat tutkineet liikenne- ja viestintäministeriön
         työryhmä sekä Järvi-Suomen Kanavat
         -neuvottelukunta, jotka ovat päätyneet laskelmissaan
         täysin erilaisiin loppupäätelmiin kanavahankkeen
         kannattavuudesta. Siksi selvitystä kanavahankkeiden toteuttamiskelpoisuudesta
         eri laskelmien pohjalta on edelleen jatkettava ja suunnitelman pohjalta
         ryhdyttävä valmisteleviin toimenpiteisiin. Tavoitteen
         pitää olla selkeästi kanavainvestointien
         teko kotimaan kamaralle.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotan,
      
      että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon
         momentille  31.10.23 lisäyksenä 1 500 000
         euroa Kymijoki—Mäntyharju-kanavan suunnittelun
         loppuun saattamiseen.
      
      
      
    
   
   
      Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
         2008