TALOUSARVIOALOITE 473/2011 vp

TAA 473/2011 vp - Jouko Skinnari /sd ym.

Tarkistettu versio 2.1

Määrärahan osoittaminen Z-junien liikennöinnin jatkuvuuden turvaamiseen

Eduskunnalle

Z-junien suosio on ylittänyt kaikki odotukset — Z-juna on sisäänheittotuote, edullinen matkustajalle ja kuitenkin nopea.

Raideliikenne joukkoliikennevälineenä vaatii pitkäjänteistä toimintaa. Valtion tuen leikkaaminen nyt, kun liikennemäärät ovat jatkuvassa kasvussa, olisi harkitsematon virhe. Olisi väärä signaali kyseenalaistaa vuorojen jatkuvuus juuri nyt, kun maankäyttöä ja joukkoliikennettä ja erityisesti raideliikennettä aletaan kokonaisuutena kehittää toimivaksi järjestelmäksi.

Kaikki Päijät-Hämeen kunnat käsittävä Lahden seudun joukkoliikennelautakunta on toimivaltainen joukkoliikennelupaviranomainen, joka määrittelee bussiliikenteen palvelutason ja kilpailuttaa liikenteen. Vaikka kilpailutus koskee bussiliikennettä, on syöttöliikenteellä oleellinen merkitys raideliikenteeseen.

Lahden matkakeskuksesta on pitkään väännetty kättä, ja nyt alkavat olla edellytykset ratkaisulle, jossa matkakeskus, Lahden rautatieaseman maankäyttö ja liityntäpysäköintirakentaminen muodostavat kokonaisuuden, joka perustuu suurelta osin paranevien junayhteyksien hyödyntämiseen maakunnan kehityksen moottorina.

Lahden seudulla avattiin joulukuussa 2010 liikenteelle kaksi uutta asemaa Nastolaan — Villähde ja Uusikylä. Kunnat ovat valmiit kehittämään maankäyttöä enenevässä määrin raideliikenteen varaan.

HSL:n toimesta Z-junien liikenne tulee ulottaa Kouvolaan saakka. Jo nytkin Lahdessa Helsinkiin lähtöä odottavat junat ehtisivät palvella Nastolan kolmea asemaa. Iitissä on ollut Kausalan asema 140 vuotta, ja se palvelee asutusta edelleen hyvin. Lahden ja Kouvolan välinen liikennevyöhyke on todellinen taajamien helminauha, jossa heiluriliikenteen edut ovat parhaimmillaan.

Nopea Pietarin liikenne antaa Lahden asemanseudun ratkaisuille hyvän piristysruiskeen, jonka vaikutus pitää kaikilla raideliikennettä edistävillä toimilla vakiinnuttaa pysyväksi.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2012 talousarvioon momentille  31.30.63 lisäyksenä 1 500 000 euroa Z-junien liikennöinnin jatkuvuuden turvaamiseen.

Helsingissä 17 päivänä lokakuuta 2011

  • Jouko Skinnari /sd
  • James Hirvisaari /ps
  • Anne Louhelainen /ps
  • Mika Kari /sd
  • Johannes Koskinen /sd
  • Sirkka-Liisa Anttila /kesk
  • Kalle Jokinen /kok
  • Timo Heinonen /kok
  • Sanni Grahn-Laasonen /kok