TALOUSARVIOALOITE 475/2013
vp
TAA 475/2013
vp - Matti Saarinen /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Hanko—Hyvinkää-radan
sähköistykseen
Eduskunnalle
Hanko on äkillisen rakennemuutoksen kourissa oleva
kaupunki.
Kesällä 2012 tapahtunut FN-Steelin konkurssi
sulki Koverharin terästehtaan ja vei alueelta 300 työpaikkaa.
Pääkaupunkiseudun väkilukuun suhteutettuna
kyseessä olisi 30 000 työpaikan menetys.
Ratahanke mainitaan liikennepoliittisessa selonteossa. Nyt Hangon
ja Raaseporin tilanne edellyttäisi hankkeen aloittamista
välittömästi.
Tavaraliikenteessä Etelä-Suomi muodostaa yhtenäisen
logistisen alueen, jossa Hanko—Hyvinkää-radalla
on huomattava merkitys kotimaisessa ja kansainvälisessä liikenteessä.
Radan sähköistys edistäisi ympäristöystävällisten
ja turvallisten rautatiekuljetusten kilpailukykyä maantiekuljetuksiin
nähden. Kilpailun avautuessa rautateiden tavaraliikenteessä yhtenäisen
sähköistetyn rataverkon laajeneminen parantaa
myös mahdollisten uusien operaattoreiden kilpailumahdollisuuksia,
kun niiden ei tarvitse investoida kahteen eri vetokalustoon.
Yhtenäinen, laaja sähköistetty rataverkko
tarjoaa sujuvat kuljetukset ja matkaketjut. Hanko—Hyvinkää-rata,
joka kuuluu yleiseurooppalaiseen TEN-rataverkkoon, on Etelä-Suomen
ainoa merkittävä tavaraliikenteen rata, jota ei
ole sähköistetty. Hanko—Hyvinkää-radan
sähköistys turvaa Länsi-Uudenmaan teollisuuden
ja satamien sujuvat ja taloudelliset kuljetusmahdollisuudet.
Hangon sataman liikenne on myös kasvanut voimakkaasti viime
vuosina.
Henkilöliikenteessä sähköistys
mahdollistaisi suorien, vaihdottomien Helsinki—Karjaa—Hanko-taajamajunayhteyksien
kehittämisen. Suorat junayhteydet ovat matkustajien kannalta
houkuttelevia ja niiden toteuttamismahdollisuuksia tulee edistää.
Tärkeää on myös, että Suomen
rataverkon sähköistystyöt jatkuvat mahdollisimman
pian ilman pitkää taukoa. Hanko—Hyvinkää-radan
sähköistyksen lykkäytyminen merkitsisi
sitä, että kuljetusten taloudellisuus jää heikolle
tasolle samoin kuin kuljetusketjujen sujuvuus vetokaluston vaihtotarpeen
takia.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2014 talousarvioon
momentille 31.10.77 lisäyksenä 45 000 000
euroa Hanko—Hyvinkää-radan sähköistykseen.
Helsingissä 27 päivänä syyskuuta
2013
- Matti Saarinen /sd
- Maarit Feldt-Ranta /sd
- Thomas Blomqvist /r