Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 482/2005 vp - Esa Lahtela /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Nurmes—Kontiomäki (Porokylä—Vuokatti) -rataosuuden perusparannus on tärkeää, koska rataosuuden aluetaloudellinen merkitys on muuttunut. Rataosuuden kautta avautuvat Pohjois-Karjalan keskeisille metsäteollisuuden tuotantolaitoksille Pohjanlahden satamien yhteislaivausmahdollisuudet, jotka merkitsevät kilpailukyvyn parantumista. Kun Vartius—Lietmajärvi—Kotskoma-rata Venäjän Karjalassa toimii täydessä laajuudessaan, tulevat Pielisen alueen teollisuuden rautateitse kuljetettavat raaka-ainemäärät kasvamaan huomattavasti.
Parhaillaan ollaan avaamassa Sotkamoon yhtä mineraalikaivosta, ja Talvivaaran malmion hyödyntämisen selvitystulokset ovat olleet rohkaisevia malmikaivostoiminnan käynnistämiseksi. Nurmes—Kontiomäki-rata kulkee näiden esiintymien läheisyydessä, joten lyhin etäisyys olemassa olevaan rataverkkoon on rakentaa yhteys Nurmes—Kontiomäki-radalle.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon momentille 31.40.21 lisäyksenä 27 000 000 euroa Nurmeksen—Kontiomäen rataosuuden perusparantamiseen.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2005