TALOUSARVIOALOITE 482/2007 vp

TAA 482/2007 vp - Eero Lehti /kok ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen pääkaupunkiseudun kehäradan linjauksen suunnittelemiseen valtakunnallisena yhteysliikenneväylänä Helsinki-Vantaan lentoasemalle

Eduskunnalle

Kun junayhteys on riittävän nopea, se korvaa auton ja lentoliikenteen käyttöä ja on ympäristöystävällinen. Hyvä esimerkki oikein toteutetusta junaliikenteestä on oikorata Helsingin ja Lahden välillä. Matkustajamäärät ovat kasvaneet voimakkaasti. Helsinki-Vantaan lentokentän ja pääradan yhdistävän kehäradan suunnittelussa on syytä ottaa huomioon myös suora yhteys pohjoiseen.

Tällöin lentoaseman liikenne voitaisiin vaivatta ohjata aina Vaasa—Kuopio—Lappeenranta-tasalle. Näin Keski- ja Etelä-Suomeen saataisiin merkittävä parannus niihin yhteyksiin, jotka nyt ovat osittain lentoliikenteen varassa. Kokonaismatka-aika vähenisi ja kehäradan käyttöaste paranisi selvästi. Ehkä myöhemmin voitaisiin myös lentoliikennettä olennaisesti supistaa, koska Pendolino-liikenne olisi kilpailukykyisempi vaihtoehto asiakkaan kannalta.

Reittilentoliikenne on loppunut jo mm. Mikkelistä ja Lappeenrannasta, mikä on huono asia seudun elinkeinoelämälle. Savonlinnan ja Varkauden liikenteestä ei saatu edes tarjouksia. Nyt kilpailu on käynnissä, ja jää nähtäväksi, riittääkö runsaskaan julkinen tuki kannattavaan toimintaan.

Suora ja kyllin nopea junayhteys Helsinki-Vantaan lentokentälle korvaisi tehokkaasti lentoliikenteen jopa 300 km:n etäisyydelle ja olisi suuri apu pääradalle Seinäjoki—Oulu, Savonradalle Mikkelin kautta Kuopioon ja Karjalan radalle Kouvola—Lappeenranta—Imatra—Joensuu.

Pääkaupunkiseudun järkevän kaava- ja rakentamisratkaisun yhteydessä Vantaan kehäradan linjauksissa tulisi edellä mainittu vaihtoehto ottaa huomioon, vaikkei sitä välittömästi pystyttäisikään rakentamaan. Kehäradalta pitäisi suunnittelussa varata suora ratayhteys pohjoiseen, jolloin liikenne kulkisi muualle Suomeen junan kulkusuuntaa vaihtamatta. Näin kehärata muuttuisi luonteeltaan koko Suomea palvelevaksi, kun se nykyisessä ehdotuksessa jää lähinnä Vantaan sisäisen liikenteen tueksi.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 talousarvioon momentille  31.40.21 lisäyksenä 500 000 euroa kehäradan linjauksen suunnittelemiseen valtakunnallisena yhteysliikenneväylänä Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2007

  • Eero Lehti /kok
  • Lenita Toivakka /kok
  • Leena Rauhala /kd
  • Olli Nepponen /kok